Op 1 april viert Groupon, de online aanbieder van scherpe aanbiedingen op lokaal niveau, zijn eerste verjaardag in Nederland. In het eerste jaar hebben inmiddels meer dan 1 miljoen Nederlanders zich aangemeld om dagelijks een Groupon-aanbieding te ontvangen. Leden ontvangen via een nieuwsbrief elke dag een nieuwe ‘deal’, variërend van een diner of wellness-behandeling tot concertkaartjes.
In Nederland is Groupon in 14 steden actief, waaronder Haarlem, Groningen, Leiden, Arnhem en Eindhoven. Om het 1-jarig bestaan van Groupon Nederland te vieren gaat de website de komende weken op zoek naar ‘Groupon Groupies‘. Deze ambassadeurs mogen een jaar lang de leukste deals gratis ervaren in hun eigen stad.
Groupon, in november 2008 opgericht in de VS, is in korte tijd uitgegroeid tot het nieuwste web-fenomeen. Momenteel worden al in meer dan 42 landen en duizenden steden de leukste stadservaringen aangeboden. Recentelijk omschreef het Amerikaanse zakenblad Forbes Groupon als een van de snelst groeiende internetbedrijven ooit. Pieter-Jan Vandepitte, Managing Director van Groupon Nederland: “We zijn in Nederland begonnen met drie man in een appartementje in Diemen-Zuid. Binnen een jaar is het initiatief uitgegroeid tot een stabiel bedrijf waar meer dan 100 mensen werken. Op dit moment is Groupon al veel meer dan een simpele kortingsbonnensite, maar het is onze ambitie om voor onze leden elke dag de leukste, grappigste, beste en meest verrassende ‘urban experiences’ te vinden en aan te bieden.“
Met de term ‘urban experiences’ doelt Vandepitte zeker ook op de bijzondere deals die op 1 april aangeboden worden en Groupon goed vertegenwoordigen, zoals een stadstrand barbecue met dj-party, een high tea of een bezoek aan het concert van Grace Jones georganiseerd door The Hague Jazz Festival.
Maar het 1-jarig bestaan is tevens de start van de zoektocht naar ‘Groupon Groupies’. Gedurende een jaar mogen deze ambassadeurs gratis groupons uitproberen. Via social media, zoals de Groupon-blog, Twitter en Facebook zullen zij hun ervaringen delen met andere fans. Meer info hierover is te vinden op het Groupon-blog.