Thank life for… Dat is het thema van de campagne van Fight cancer, het jonge actielabel van KWF Kankerbestrijding, dat eerder deze week van start is gegaan. Fight cancer roept op om via de website en de mobiele app mooie levensmomenten te delen en te verspreiden via verschillende social media kanalen.
Iedereen die de strijd tegen kanker steunt, kan de zin ‘Thank life for…‘ op geheel eigen wijze afmaken in combinatie met een toepasselijke foto. Met de verzamelde beelden en teksten maakt de band Chef’Special (3FM Serious Talent) een track en videoclip waarvan de inhoud en vorm uiteindelijk door vele mensen samen is gecomponeerd. De opbrengsten van dit nummer gaan in z’n geheel naar Fight cancer.
Het doel van de campagne is om op een positieve wijze aandacht te vragen voor kankerbestrijding. Met de actie hoopt Fight cancer een enorme online gallery van geluk en positiviteit te creëren, die dient als inspiratie voor Chef’Special. Het uiteindelijke resultaat zijn een track en een bijhorende video, die letterlijk door vele mensen samen zijn gecomponeerd. “Kanker is een veel voorkomende ziekte waar iedereen wel eens mee te maken heeft gehad. We vinden het iets heel moois om samen met zoveel verschillende mensen een track te maken om zo met z’n allen de strijd tegen kanker aan te gaan en het leven te omarmen!” aldus Joshua Nolet van Chef’Special.
“Door gebruik te maken van crowdsourcing voor de content van het nummer en de videoclip, betrekken we mensen heel actief bij onze boodschap. Iedereen kan mee componeren aan de song en video, waarmee we beogen een beweging op gang te brengen. Oftewel een groot aantal mensen dat meevecht in de strijd tegen kanker. Daarnaast past het helemaal in nieuwe vorm van collecteren. Door mee te doen, doneer je dus eigenlijk een bepaald bedrag, alleen is het verpakt in de vorm van betrokkenheid.” aldus Anne-Marije Haijtink, Manager van Fight cancer.
In februari voerde Fight cancer een campagne waarbij mensen views op Youtube konden doneren. Het was een onderdeel van een weddenschap met SBS6, die had beloofd een speciale commercial gratis uit te zenden bij 100.000 views op Youtube. Dat project overtrof alle verwachtingen.