18.05.2011
Online

SC Heerenveen is online kampioen

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline
sc-heerenveen-is-online-kampioen.jpg
sc-heerenveen-is-online-kampioen.jpg

SC Heerenveen heeft online de voetbalcompetitie gewonnen. Over de club uit Heerenveen niets dan lof binnen social media als Twitter en Facebook. Online media monitoringbureau Clipit analyseerde de online berichtgeving over de laatste zeven speelrondes en kwam tot deze conclusie.

Hoewel Ajax, FC Twente en PSV de grootste hoeveelheid online berichten wisten te genereren, was het SC Heerenveen dat er vandoor ging met de meest positieve berichtgeving. Ruim 20% van alle online berichten over SC Heerenveen was positief tot zeer positief, waar landskampioen Ajax het moest doen met een percentage van 17,1%. Opvallend, niet alleen omdat Ajax landskampioen werd, maar ook omdat SC Heerenveen onderaan de ranglijst eindigde wat betreft de hoeveelheid berichten.

Wat opvalt in de berichtgeving over SC Heerenveen is dat de fans van de club vaker positieve berichten plaatsen, ook als hun club dit seizoen ondermaats presteert. De fans blijven trouw aan SC Heerenveen en laten zich minder vaak negatief uit over andere voetbalploegen. De berichtgeving over Ajax is vaak kritischer, wellicht omdat men meer van deze ploeg verwacht. Daarnaast komen in de berichten vaker pittige uitspraken over tegenstanders voor. Het percentage positieve berichtgeving over Ajax lag in de eerste instantie rond de 10%, maar steeg geleidelijk na de bekendmaking van het vertrek van algemeen directeur Van den Boog, tot het hoogtepunt in de beslissende wedstrijd. Toch werden de positieve online berichten over SC Heerenveen niet meer geëvenaard.

Onderzoeksbureau Sport+Markt liet al eerder zien dat SC Heerenveen het buiten het veld goed doet. Nederlandse voetballiefhebbers gaven de club een derde plaats als het gaat om economisch meest succesvolle club. Een vakjury bestaande uit marketingspecialisten gaf Sc Heerenveen de tweede plaats voor beste marketing. Daarnaast behaalde de voetbalclub de vierde plaats wat betreft aantrekkelijkheid en identificatie met de club.

Conclusie: “Ook de sportwereld kan zijn voordeel doen met inhoudelijke kennis en informatie die te vinden is binnen online en social media. Vaak blijft deze data bij onderzoeken nu nog ongebruikt. Het monitoren van berichtgeving rondom clubs geeft niet alleen een goed beeld van de achterban, er kunnen aan de hand van de resultaten ook uitspraken worden gedaan over trends en ontwikkelingen in de branche.

Share this post