Groupon heeft het afgelopen weekend aan alle leden bekend gemaakt wijzigingen te hebben gemaakt in het privacybeleid en de algemene gebruiksvoorwaarden. De belangrijkste wijziging is dat de Groupon App de geo-locatie gegevens van gebruikers gaat bijhouden om de app “more useful” te maken.
In de email naar gebruikers toe legt Groupon uit: “In het kort, als je gebruik maakt van de Groupon mobile app en je staat sharing via jouw telefoon toe, dan kan Groupon Geo-locatie data verzamelen om gerichtere deals aan jou aan te bieden, en voor andere doeleinden die in de “How Groupon Uses Personal Information” sectie staan van de vernieuwde “Privacy Statement“.
De kwestie van het volgen van gebruikers via hun telefoon heeft onlangs geleid tot scherpe kritiek en dan met name om de informatie die verzameld en bewaard wordt door Google en Apple smartphones. Verder vertelde Groupon in de email dat aan de definitie van “personal information” nu ook gewoontes en interesses zijn toegevoegd, en dat ze nu toestemming hebben om deze data met partners te delen.
Is dit een slimme stap met een naderende beursgang?