Het steeds snellere tempo van technologische veranderingen heeft drastische impact op het koopgedrag van de consument, hierdoor moeten retailers aan de slag met de in-store shopping ervaring van hun klanten.
HP heeft onlangs de inzet van verkoopkanalen bij winkeliers onderzocht en adviseert retailers om de meest effectieve aspecten van online shopping te integreren met hun m-commerce– en winkelaanbod om klanten een naadloze winkelervaring te bieden met positieve impact op klantloyaliteit en omzet.
Uit het onderzoek blijkt verder dat:
– meer dan de helft van de top 50 retailers in Europa meer dan drie kanalen gebruikt om producten te verkopen aan de consument. Consumenten hebben echter steeds hogere verwachtingen voor naadloze cross-channel shopping en de link tussen m-commerce-, online- en winkel-aanbod moet absoluut goed zijn.
– bijna alle van de top 50 Europese retailers (98%) hebben een fysieke winkel; maar slechts 86% een website.
– meer dan een derde van de Europese retailers (34%) een postordercatalogus biedt, slechts 28% een mobiele bestel-app en 30% een m-commerce website heeft.
– sommige Europese retailers ook aan het experimenteren zijn met Facebook, maar slechts 2% actief F-commerce mogelijkheden biedt.