Yahoo CEO Scott Thompson heeft gisteren zijn visie bekend gemaakt voor het bedrijf zodat het weer kan groeien. Het belangrijkste thema: focus, focus, focus. “Yahoo heeft teveel dingen gedaan over een veel te lange periode, er werden maar een paar dingen echt goed gedaan,” aldus Thompson.
Hij sprak tijdens een conference call over zijn eerste kwartaal als CEO, waarin de omzet gelijk bleef, terwijl de winst steeg. Thompson heeft al een paar flinke veranderingen doorgevoerd, zo zijn er veel ontslagen geweest en was er een grote reorganisatie, maar hij zegt nog niet tevreden te zijn met de resultaten tot nu toe.
Ook al hebben de minder bekende eigendommen van Yahoo meer engagement dan de meeste startups of middelgrote bedrijven, “dat betekent niet dat we alles moeten blijven doen wat we momenteel doen,” aldus Thompson. Hij zei dat er minimaal 50 Yahoo producten gesloten of overgeheveld worden zodat het weer de focus kan leggen op dingen als Mail, Finance en Sports.
Andere strategieën zijn ondermeer alle gegevens die Yahoo inmiddels heeft verzameld gebruiken om een meer persoonlijke ervaring te leveren aan gebruikers, meer doen om adverteerders hun ROI te laten zien, en het proces versnellen van het ontwikkelen van nieuwe functies en producten.