Yahoo! heeft afscheid genomen van het logo dat achttien jaar het herkenbare paarse uithangbord is geweest voor het Amerikaanse internetbedrijf, dat sinds vorig jaar onder leiding staat van CEO Marissa Mayer. De afgelopen 30 dagen plaatste Yahoo! elke dag een andere versie van het logo op de website in het kader van teasercampagne “30 days of change”, die internetgebruikers voor moest bereiden op de verandering.
Vandaag is de 30e dag van deze campagne en dus werd het nieuwe logo eindelijk onthuld, en dit is ‘m geworden:
Het nieuwe logo werd ontworpen door Yahoo!’s eigen brand design group. Alhoewel het nieuwe logo duidelijk verschilt van zijn voorganger, heeft het team vastgehouden aan een aantal elementen uit de oude versie. Zo is het logo nog steeds paars (al zij het een andere tint), hebben de letters nog steeds verschillende groottes en staat het uitroepteken nog steeds schuin. Het grootste verschil is het nieuwe lettertype. Volgens Yahoo! brand specialist Bob Stohrer was het doel een ‘volwassen logo met een knipoog’ te ontwerpen.
Het logo is vast niet zonder slag of stoot tot stand gekomen, Marissa Mayer staat namelijk bekend als een enorme perfectionist. Toen Mayer nog bij Google in dienst was gebruikte het bedrijf twee verschillende kleuren blauw voor de homepage en Gmail. Dit was Mayer een doorn in het oog en dus moest er voor een standaard blauw worden gekozen. Om te testen welke kleur het effectiefst was, werden er 41 verschillende blauwtinten getest onder leiding van de huidige Yahoo! CEO. Dit tot grote ergernis van haar collega’s, die vonden dat Mayer overanalyseerde. Het incident leidde zelfs tot het vertrek van ontwerper Doug Bowman, die zich ook had geërgerd aan discussies als ‘moet een border 3, 4 of 5 pixels breed zijn?’.
Perfectionistisch of niet, het nieuwe logo staat en Yahoo! lijkt er bijzonder tevreden mee. In onderstaande video is te zien hoe het nieuwe logo tot stand is gekomen: