Groupon heeft eerder deze week bekend gemaakt nu ook in Nederland de zogenaamde ‘Smart Deals’ aan te gaan bieden. Hiermee biedt het bedrijf haar klanten de mogelijkheid om gepersonaliseerde nieuwsbrieven te ontvangen, waarbij de deals afgestemd zijn op hun interesse, aankoophistorie en woonplaats.
Consument
In het kort komt het erop neer dat hoe meer iemand koopt via Groupon, hoe specifieker de aangeboden acties in de nieuwsbrief zullen aansluiten bij de ‘koophistorie’ en dus bij de persoonlijke interesses en woonplaats. Wanneer er geen geschikte deal voor de consument tussen zit, wordt een deal uit de database van Groupon aangeboden die wel past.
Recent heeft Groupon deze functionaliteit nog verder uitgebreid door het aanbod een dag voor de lancering naar een kleine groep consumenten te sturen, die als testgroep fungeren. Voor de consument kan dat betekenen dat het voor kan komen dat zijn nieuwsbrief anders is dan die van zijn buurman. Dit alles met het doel om zo relevant mogelijke nieuwsbrieven per persoon aan te bieden.
“De introductie van Smart Deals sluit perfect aan bij onze aanhoudende focus op service, zowel richting de consument als naar de bedrijven waarmee wij samenwerken,” aldus Jan Willem Kaasschieter, Managing Director van Groupon Nederland. “Deze gepersonaliseerde dienst leidt tot meer betrokkenheid van de consument bij Groupon, daarbij zorgt deze technologie ook voor meer klantbehoud. Consumenten vinden gemakkelijker relevante kortingsacties die beschikbaar zijn in hun directe omgeving.”
Bedrijven
Uit een steekproef onder Groupon abonnees zal door middel van een Smart Deals algoritme bepaald worden welke klanten welke deal moeten krijgen. Hierbij wordt gekeken naar locatie, geslacht, en de conversie voor verschillende abonnees. Op basis van deze gegevens kunnen op maat gemaakte aanbiedingen worden samengesteld die de kans op het creëren van loyale klanten vergroten.
“Op de eerste dag dat de deal live komt testen wij deze eerst bij een kleine steekproef abonnees. Hierdoor kunnen wij de meest relevante abonnees selecteren die de deal zouden moeten ontvangen. Je kunt het beschouwen als een ‘soft opening’ voor bedrijven. De tweede dag zal de deal een prominentere plek krijgen in de emailnieuwsbrief,” aldus Kaasschieter.
Redesign Homepage
Vandaag kondigde Groupon aan dat het de lay-out en de functionaliteit van de website heeft vernieuwd. Dat is voor het eerst sinds de lancering in november 2008.
De site, die door de jaren heen de nodige tweaks heeft gehad, is nu helemaal opnieuw opgebouwd met volledig nieuwe code, nieuwe zoek en blader opties en misschien wel de meest opvallende aanpassing, een nieuwe kleur. Groupon groen is vervangen door een effen witte achtergrond.
Het redesign is vooralsnog uitgerold voor groupon.com. De Nederlandse site staat nog wel met het oude design online. Wanneer het redesign ook hier doorgevoerd zal worden is nog niet bekend.
Jeff Holden, Groupon’s SVP van product management tegenover Mashable: “The original site was designed for a deal of the day and the new site is designed for a marketplace.”