30.12.2013
Online

Online Ambachten trend voor 2014?

By: Derek Visser

BlogOnline
online-ambachten-trend-voor-2014.jpg
online-ambachten-trend-voor-2014.jpg

Vroeger waren het de helden van het dorp. The talk of the town! Zij hadden de kennis en zij waren de specialisten. Gepassioneerd en vakkundig. Ik heb het hier over de ambachtsmannen.

Tegenwoordig zie je ze niet zo vaak meer en verdwijnen ze uit het straatbeeld. Of ja, is dat eigenlijk wel zo? Volgens het Hoofdbedrijfschap Ambachten Nederland zijn er nog 78.843 bedrijven die een ambacht beoefenen in Nederland.

Het probleem is echter dat deze ambachtslieden minder goed te vinden zijn dan vroeger. Ze worden veelal overrompeld door de meer ‘moderne’ concurrentie de online markt. Echter er is een trend op komst die het mogelijk maakt voor deze zelfstandigen ambachtslieden om te laten zien dat ze er nog zijn!

Er ontstaan namelijk online coalities van designers, specialisten en ambachtslieden. Onder het motto: “Samen online, samen beter gevonden worden en samen de strijd aan tegen de concurrentie.”

Een voorbeeld van zo’n Nederlandse coalitie van specialisten is het initiatief van David Reader. Een journalist die diverse specialisten van verschillende ambachten uit zijn netwerk online samen laat komen. Ze vertellen op zijn website over hun passie en hebben de mogelijkheid tot het verkopen hun producten.

Een andere (Belgische) online coalitie wordt gevormd door Mookum. Zij brengen jong design talenten samen en maken productie van concept producten mogelijk met behulp van crowdfunding. Nog een andere coalitie is de website van Etsy. Een internationaal platform, waar designers en ambachten in een marktplaats achtige omgeving hun producten direct aan de consument kunnen aanbieden.

De trend om gezamenlijk online actief te zijn is groeiende. Dat is logisch. Onder de consumenten is er namelijk steeds meer vraag naar echtheid en producten met een verhaal en onder de ambachtsmannen groeit de vraag naar online afzetmogelijkheden.

Bedrijven als David Reader, Mookum en Etsy nemen het beheren van een website uit handen en zorgen er voor dat de ambachtsman kan blijven doen waar hij goed in is. Zo komen ze weer terug in het ‘online’ straatbeeld en worden ze weer the talk of the ‘online’ town.

Share this post