Adobe heeft de resultaten bekendgemaakt van het Q4 2013 Social Media Intelligence Report (PDF) waarin de paid, earned en owned social media ontwikkelingen zijn geanaliseerd. Daarin is te zien dat Facebook, Twitter, Pinterest en Tumblr samen verantwoordelijk waren voor een flinke stroom kwalitatieve traffic naar retail websites.
De opbrengst per bezoek nam toe via alle social kanalen. De opbrengst per bezoek van Tumblr nam toe met 340% year-over-year, gevolgd door Pinterest met een groei van 244%, Twitter 131% en Facebook met een stijging van 72%.
De data bevestigen bovendien dat Facebook steeds meer concurrentie krijgt, nu het aandeel van Twitter en Pinterest in bezoeken aan retail websites, ten opzichte van het voorgaande jaar, het snelst groeit met respectievelijk 125% en 89%.
De analyse is gebaseerd op geaggregeerde en geanonimiseerde data van retail, media, entertainment en travel websites tussen Q4 2012 en Q4 2013, waaronder 240 miljard Facebook advertentie-impressies, meer dan 1,5 miljard Facebook posts, 500 miljoen unieke bezoekers van social netwerksites en 6,3 miljard social engagements op Facebook, inclusief comments, shares en likes.
“We verwachten dat de concurrenten van Facebook in 2014 snel meer marktaandeel zullen verkrijgen door innovatieve paid media-opties toe te voegen,” aldus Tamara Gaffney, principal analyst Adobe Digital Index bij Adobe. “Het optimaliseren van campagne-uitgaven binnen social mediakanalen en het vinden van de juiste balans tussen CPC (Costs Per Click) en CPM (Costs Per Mille) om de ROI te verhogen wordt nog belangrijker.”