30.03.2014
Online

Ownership for all

By: Frans van der Reep

BlogOnline
ownership-for-all.jpg
ownership-for-all.jpg

Nederland zoekt heel duidelijk politieke en economisch richting. Dat is in ieder geval de indruk die wij krijgen. Willen we ons verdienvermogen de komende jaren op peil houden is het in ieder geval duidelijk dat de koopman terug moet komen, dat we op moeten houden eindeloze rapporten te schrijven en dat we gewoon iets moeten doen.

Een paar ideeën? Er is geld genoeg onder de mensen. Alleen het stroomt niet. Waarom niet meer actie zetten op het omvormen van bestaande ondernemingen naar coöperaties? Ownership for all.

Voobeelden? Waarom niet als burgers je eigen ziekenhuis kopen en bij voldoende massa als coöperatief ziekenhuis je eigen regionale verzekering starten. Waarschijnlijk een stuk goedkoper. Ook een vorm van participatiemaatschappij.

Gemeenten kunnen ook stadsmonumenten aan de burgers verkopen. Een nieuw Feijenoord stadion financieren via crowdfunding? De ‘Zwaan of SS Rótterdam eigendom van de Rotterdamse burgers? Of het Kralingse Bos?

Een mooi Rotterdams voorbeeld hoe je ownership for all kan creëren is Donner. Een oer Rotterdams bedrijf wordt mede door toedoen van Rotterdams via crowdfunding een toekomst geboden.

Deze Donner route zou ook voor NRC Next een uitkomst kunnen bieden. NRC.Next staat te koop. NRC.Next is een juridisch zelfstandig bedrijf, heeft 50.000 abonnees en Derk Sauer/Egeria wil het kwijt. Ik zou zeggen, grijp je kans en verzeker je door ondernemerschap van een goede krant tot in lengte van dagen.

Waarom we denken dat deze route voor NRC.Next kansrijk is? Uitgaande van het aantal abonnees en een waardering van zo’n 50mio (er wordt nu meer dan 100 mio gevraagd, maar dat lijkt ons te veel) zou een crowdfunding campagne waarbij iedereen eenmalig een dubbele abonnementsprijs betaalt, een overname door de crowd realistisch zijn.

Hiermee blijft een Nederlands kwaliteitsmedium in Nederlandse handen,  wordt een onafhankelijke pers in NL bevorderd en creëert een krant een veel directere band met haar publiek. De NRC kan dan van haar coöperatieve eigenaars gebruik maken als voelsprieten in de samenleving: civil journalism.

Nederland. Grijp je kansen! 

Deze column is geschreven door Frans van der Reep in samenwerking met Korstiaan Zandvliet, CEO van Symbid.

[Afbeelding via Flickr]

Share this post