Uit wereldwijd onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat slechts 1% verwacht dat Nederland de WK wint. Vier op de tien mensen verwachten dat gastland Brazilië kampioen zal worden. Driekwart (76%) vindt dat de WK zich meer bekommert om sponsoring dan om de individuele sportiviteit. Coca-Cola wordt gezien als officiële sponsor, maar er is verwarring of dit Adidas dan wel Nike is.
Samen kijken en beleven blijft belangrijk en tv is hierin dominant, maar in opkomende markten zijn ook online en mobiel populair om naar de WK te kijken. 3 op de 10 koopt WK-gerelateerde items en 15% is van plan een mascotte of gelukspoppetje te kopen.
De WK is bij uitstek een sociaal evenement: bijna 9 op de 10 mensen zijn van plan met vrienden en/of familie te kijken (86%). Zo’n 4 op de 10 zijn van plan dit in een bar of restaurant te doen. 3 op de 10 kopen WK-gerelateerde items (30%) en 15% is van plan een mascotte of gelukspoppetje te kopen.
De komende weken volgt Ipsos in Nederland in het WK Panel onder 75 mensen dagelijks wat ze van Oranje verwachten, hoe ze de WK beleven en met de verschillende WK-items omgaan, zoals de poppetjes van Albert Heijn.
West Europa kijkt primair tv, Aziatische groeimarkten meer online en mobiel
Wereldwijd blijft tv het dominante kanaal om de WK te bekijken (62%), maar er zijn sterke verschillen waarneembaar. Zo blijkt dat met name opkomende markten als China, India en Zuid-Korea de WK meer op internet gaan volgen (31-49%), en ook via mobiel (17-18%). Hier blijven West-Europese landen ver achter bij de Aziatische opkomende markten (10-16% online, 3-6% via mobiel).
Coca-Cola is de officiële sponsor; verwarring over Adidas en Nike
Wanneer er gevraagd wordt naar de FIFA-partners en officiële WK-sponsors, noemt de helft van de populatie (52%) Coca-Cola, een van FIFA’s sponsors, gevolgd door Adidas (41%) en McDonald’s (34%). Opvallend is dat vlak na Adidas, ook Nike (37%) en Puma (23%) als officiële sponsor worden ervaren, hoewel zij dat niet zijn.
WK gaat meer over geld dan over sport
Driekwart (76%) van de ondervraagden uit de 26 landen vindt dat de WK zich meer bekommert om sponsoring dan om de individuele sportiviteit. Een derde is het hier zelfs zeer mee eens. Slechts een derde (35%) is het ermee eens dat de organisatie en voorbereidingen van de WK vrij van corruptie zijn. Slechts 16% van de Brazilianen is het hier mee eens. 6 van de 10 zijn het ermee eens dat Brazilië niet het gastland had moeten zijn, omdat het geld beter besteed had kunnen worden. Een grote meerderheid van de Brazilianen deelt dit gevoel (81%).
Ipsos heeft dit onderzoek online uitgevoerd in 26 landen in de periode van 6-20 mei 2014 onder een steekproef van 19.000 respondenten. Het veldwerk werd uitgevoerd in Argentinië, Australië, België, Brazilië, Canada, China, Duitsland, Egypte (CATI), Frankrijk, Hongarije, India, Indonesië, Italië, Japan, Mexico, Polen, Roemenië, Rusland, Saoedi-Arabië, Spanje, Turkije, de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, Zuid-Korea en Zweden.