[Daan Neleman] De magie van virals lijkt uitgewerkt. Het is natuurlijk leuk als je viral één of twee keer wordt bekeken. En het is helemaal fantastisch als hij flink wordt doorgestuurd. Maar de tijd dat je doelgroep met je merk bezig is, blijft beperkt. En dat is nu juist waar het om draait. Daarom is het goed voor merken dat de grammatica van internet zich blijft ontwikkelen. Dit proces wordt in de mediatheorie ook wel remediation genoemd:
“Media are continually commenting on, reproducing, and replacing each other, and this process is integral to media. Media need each other in order to function as media at all.”(Bolter & Grusin, Understanding New Media, 1999)
Viral-tv – een relatief nieuwe vorm van branded entertainment – is gebaseerd op deze logica. Het gebruikt de aantrekkingskracht van tv-series en combineert dit met de virale kwaliteit van internet. Zo ontstaat er een speelveld waarbij een merk de doelgroep voor langere tijd bindt. Een voorbeeld om dit te illustreren is Evan & Gareth. In deze videoblog van Axe gaan twee fictieve figuren op zoek naar de perfecte openingszin. Net als in een tv-serie volgen de verschillende afleveringen elkaar op. Het virale effect ontstaat doordat je de filmpjes kunt doorsturen. Zo betrek je het publiek op een innovatieve manier actief en voor langere tijd bij je merk. Iets dat met 30-secondenspot nog onmogelijk was. Dus adverteerders wat let u?
O ja, in Adformatie stond laatst dat er op Dutch Cowboys zo weinig wordt gediscussieerd…