Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.
Nu heeft Amazon aangekondigd dat het meer AI-tools beschikbaar stelt aan verkopers, waardoor ze productpagina’s maken kunnen overlaten aan de computer. Het voordeel is dat deze tijdrovende klus nu wat eenvoudiger wordt. Uiteraard moeten verkopers de pagina’s wel goed controleren voor er iets online wordt gezet, maar het niet alles zelf hoeven invullen zal ze enorm veel tijd opleveren. Het enige wat ze hoeven te doen is een linkje plaatsen naar de productpagina van hun eigen website en de AI van Amazon doet zijn werk.
Het gaat daarin niet alleen om de tekst, maar de hele opzet, dus zelfs de foto’s worden meegenomen. Amazon hoopt hiermee te zorgen dat verkopers meer producten op Amazon zetten en er meer verkopen worden bereikt. Amazon laat weten: ”We begonnen met verkopers de mogelijkheid te geven ons slechts een paar woorden te geven die hun product beschreven, en we gebruikten generatieve AI om overtuigende producttitels, beschrijvingen en andere productdetails te maken. We volgden dit met de mogelijkheid voor verkopers om simpelweg een afbeelding van hun product te uploaden en generatieve AI te gebruiken om automatisch hun producttitel, beschrijving en nog meer productattributen te genereren. Deze functies kunnen ook attributen zoals kleur en trefwoorden voorstellen om het product effectief te indexeren in zoekervaringen van klanten.” Nu gaat het dus een stuk verder.
100.000 verkopers zouden die AI-tools al hebben gebruikt, waardoor Amazon denkt dat het meer kan betekenen met generatieve AI. Wel is het in eerste instantie alleen beschikbaar voor verkopers in de Verenigde Staten. Dat is op zich niet zo gek: AI werkt vaak het beste in het Engels, omdat dat een enorm veelgesproken taal is en AI-bedrijven vaak in de VS gevestigd zijn. Maar het betekent dus wel dat de pagina’s op Amazon in het Nederlands er nog een tijdje vreemd uit blijven zien. Amazon wil met de nieuwe functie vooral de kleinere bedrijven hepen, schrijft het, wat opvallend is: grote bedrijven lijken hier veel meer baat bij te hebben, omdat die vaak een grotere variëteit aan producten hebben en dus meer pagina’s moeten maken. Het is dus wel de vraag wat er gebeurt als juist grote bedrijven het gebruiken: raken die kleinere bedrijven dan niet juist ondergesneeuwd? Het is afwachten hoe bedrijven reageren op het nieuws, maar dat het handig kan zijn en veel tijd kan schelen, dat is zeker.