Nederlandse verzekeraars moeten meer gaan nadenken over privacy, solidariteit en het sturen van gedrag. Dat blijkt uit onderzoek van het Rathenau Instituut naar verzekeren in de datagedreven samenleving.
Nieuw type autoverzekering<
Uit het onderzoek blijkt dat Nederlandse verzekeraars op dit moment nog niet optimaal bezig zijn met big data. Toch kunnen ze dat maar beter wel gaan doen. De onderzoekers van het Rathenau Instituut verwachten namelijk dat de relatie tussen klant en verzekeraar verandert door het gebruik van big data. Een voorbeeld is de autoverzekering. Die is nu nog mede gebaseerd op de leeftijd van een bestuurder, omdat jongere bestuurders over het algemeen meer schade veroorzaken. Maar op dit moment experimenteren verzekeraars met een nieuw type verzekering waarbij de premie niet van de leeftijd afhangt, maar van de rijstijl van de bestuurder. Hoe hard je rijdt, optrekt en remt, moet blijken uit de gegevens van de boordcomputer. Alles draait hiermee dus om big data.
De onderzoekers waarschuwen wel voor vreemde situaties als verzekeraars met big data aan de slag gaan. Zo experimenteren buitenlandse verzekeraars met premiekorting als je veel stappen verzamelt op je stappenteller. Door een beloning te koppelen aan het aantal stappen dat je zet, geeft de verzekeraar een oordeel dat een rondje hardlopen een betere besteding is dan de hele avond op de bank hangen. Verzekeraars moeten dus een zorgvuldige afweging maken over hoe ze gedrag willen sturen, zeggen de onderzoekers.
Onduidelijkheid
Als er daadwerkelijk een dergelijk verzekeringssysteem komt, benadrukken de onderzoekers wel dat verzekeraars er goed aan doen om openheid te geven over welke data ze verzamelen en om klanten controle te geven over hun eigen data. Toenemend gebruik van big data kan namelijk voor veel onduidelijkheid zorgen bij klanten over hoe een premie tot stand komt.
[Afbeelding: © Robert Kneschke – Fotolia.com]