18.12.2023
Online

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

By: Jeroen de Hooge

BlogOnline

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector heeft nu als nieuwe doel om de CO2-uitstoot in de last mile te reduceren met 90% in 2030.

Enorme groei e-commercesector

De afgelopen jaren is de e-commercesector ongekend hard gegroeid. Waar er in 2018 nog 351 miljoen pakketten verder verstuurd, was dat in 2022 al gestegen naar 611 miljoen verstuurde pakketten. De gemiddelde uitstoot per verzonden e-commercepakket was in 2018 gemiddeld 230 gram CO2 per pakket. In 2022 is dit afgenomen naar 100 gram CO2-uitstoot per pakket (-56%).

Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met Topsector Logistiek, en verschillende vervoerders en webwinkels. Volgens Herman Wagter, programmamanager bij Topsector Logistiek laat de e-commercesector hier een mooie samenwerking zien in het steeds beter berekenen van de CO2-uitstoot.

co2 last mile
co2 last mile

Bezorging bij een afhaalpunt

Gemiddeld genomen zorgt het laten bezorgen van een online bestelling bij een afhaalpunt voor 10% minder CO2-uitstoot dan de bestelling laten thuisbezorgen. Maar het is vervolgens afhankelijk van het vervoersmiddel van de consument of het bezorgen bij een afhaalpunt ook daadwerkelijk beter is voor het milieu. Thuisbezorgen kost gemiddeld 100 gram CO2-uitstoot. Een gemiddelde personenauto die op benzine rijdt, stoot met 1 km rijden meer uit, namelijk gemiddeld 204 gram CO2.

Als je een online bestelling thuis laat bezorgen veroorzaakt dat dus vaak minder CO2-uitstoot dan zelf met de auto naar het afhaalpunt rijden. Uit eerder onderzoek van TNO blijkt dat 33% van de pakketten die afgeleverd wordt bij een afhaalpunt wordt opgehaald met de auto. Als je je pakket dus niet lopend of met de fiets op gaat halen bij een afhaalpunt, is het verstandiger om het pakket dan thuis te laten bezorgen.

Verdere reductie CO2-uitstoot

De e-commercesector heeft de ambitie om de CO2-uitstoot in de last mile met 90% te reduceren in 2030 ten opzichte van 2018. Zo geeft Marlene ten Ham aan: “Uit dit onderzoek blijkt dat nog maar een relatief klein deel van alle pakketten in de last mile zonder CO2-uitstoot bezorgd wordt: bijvoorbeeld door een bus op groene stroom of met de fiets. Hier valt dus nog wat winst te behalen. Ook kijken we naar het transport vóór de last mile: we streven naar meer efficiëntie door slim datagebruik en het gebruik van duurzamere brandstof. Daarnaast adviseren wij webshops om duidelijk te communiceren richting de consument over het maken van duurzamere bezorgkeuzes. Eerder onderzoek wees uit dat consumenten in de check-out van de webwinkel goed te stimuleren zijn om een duurzamere bezorgoptie te kiezen.”

Share this post