Wat heb je als bedrijf nodig om de beste B2B webshop in de branche te hebben? Om deze vraag te beantwoorden kijken we naar vier dingen die de beste B2B webshops met elkaar gemeen hebben.
Een sterke B2B webshop is:
Lees hier wat dit in de praktijk betekent en hoe dit binnen je eigen (toekomstige) B2B webshop toe te passen is.
Iedere webshop moet het makkelijk maken voor bezoekers om de juiste beslissing te maken. En daar hebben jouw (potentiële) klanten de juiste informatie voor nodig.
Voor B2B webshops geldt dit mogelijk nog meer dan voor B2C webshops. Zakelijke klanten en afnemers hebben namelijk uitgebreide informatie en documentatie nodig, binnen ieder stadium van het koopproces.
Hoe pak je dit het beste aan?
Een goede plek om te beginnen is het inventariseren van de informatie die je al aanbiedt. Misschien zijn de juiste productgegevens al wel beschikbaar voor klanten maar ontbreken de productomschrijvingen nog. Of misschien zijn de productafbeeldingen verouderd en ver van optimaal. Begin met een overzicht van wat er allemaal al is, wat ontbreekt en ontwikkel vervolgens een plan van aanpak.
Wat er niet mag ontbreken:
Klanten nog meer informatie bieden? Denk dan ook eens aan:
De informatie die in de webshop staat moet natuurlijk ook goed gevonden worden door potentiële bezoekers, houd daarom ook rekening met SEO (Search Engine Optimization). Goede webshop software voor B2B biedt daarom tooling of add-ons om ervoor te zorgen dat je dit gemakkelijk en goed kan tracken en meten.
B2B klanten zitten niet te wachten op een complexe navigatie die ze moeten ontcijferen voordat ze de webshop goed kunnen gebruiken, of de gewenste informatie kunnen vinden.
Daarom is het belangrijk dat een webshop gemakkelijk in gebruik is.
En navigatie speelt hierbij een heel centrale rol. De meeste bezoekers gebruiken de menubalk om te navigeren door de webshop. Een duidelijke en goed gestructureerde menubalk is dan ook een goede plek om te beginnen met het optimaliseren van gebruiksgemak.
Omdat B2B bedrijven meestal te maken hebben met complexe en uitgebreide assortimenten is verstandig om goede zoekfunctionaliteiten binnen de webshop te bieden. Slimme filters en sorteersystemen maken het voor klanten een stuk gemakkelijker om precies te vinden wat ze zoeken. Met een gebruiksvriendelijke webshop als resultaat.
Een persoonlijke benadering is voor veel B2B bedrijven een onmisbaar onderdeel van de (offline) business. Dus waarom niet ook online?
Een gepersonaliseerde draait om het creëren en onderhouden van een goede, persoonlijke relatie met klanten. Dit kan je binnen de webshop doen door klanten een op maat gemaakte ervaring te bieden.
Denk aan volledig gepersonaliseerde prijzen binnen de webshop, gepersonaliseerde productcatalogi, gepersonaliseerde e-mails…
En al deze informatie moet vanuit ieder kanaal correct en even goed zijn. Of de informatie nou aangeboden wordt via e-mail, via iemand uit het salesteam of via de webshop. Kortom, ook binnen B2B e-commerce staat een omnichannel strategie centraal.
Tip 1: Geef klanten de mogelijkheid om een account te maken. Hiermee kunnen ze hun bestelgeschiedenis tracken, prijzen en kortingen inzien, en voorraden en betalingen bekijken.
Tip 2: Ga nog een stap verder met de omnichannel benadering. Een geïntegreerd webshop zorgt ervoor dat klanten altijd op de hoogte kunnen blijven. Of ze nu online, telefonisch of in de winkel besteld hebben, hun bestelgegevens zouden altijd via het online portaal beschikbaar moeten zijn.
Uitstraling is essentieel. Webshop design is dan ook onmisbaar voor het aantrekken (en behouden!) van nieuwe klanten en afnemers. De meest succesvolle B2B webshops leren van B2C webshops. Ze zijn daarom strak ontworpen, en hebben een modern, overzichtelijk en simpel design.
Vanwege de complexiteit waar veel B2B bedrijven mee te maken hebben moet een goede B2B webshop een logische lay-out hebben. En daarnaast zijn de meest succesvolle webshops ook even goed te gebruiken via een mobiel of tablet. Als je geen rekening houdt met mobile kan dit negatieve gevolgen hebben voor je vindbaarheid.
Bij het optimaliseren van het design van de webshop is één ding heel belangrijk: raak de merkidentiteit en overall branding niet uit het oog. Blijf er daarom continu zorgen dat de webshop goed aansluit bij wat je als organisatie uit wilt dragen.
Prioriteiten en volgende stappen
Heeft jouw organisatie al een B2B webshop? Dan kan de webshop softwareleverancier je in de meeste gevallen zeker helpen bij het optimaliseren van de webshop. Neem bijvoorbeeld samen deze lijst door en vraag naar de manieren waarop ze kunnen helpen.
[Afbeelding © Rawpixel.com – Adobe Stock]