De populaire Chinese webwinkel staat al een tijdje op de radar van de EU, maar nu wordt dat officieler. De webwinkel moet de komende tijd heel duielijk gaan aantonen dat het zich aan de consumentenregels van hier houdt, anders kunnen er problemen volgen.
Temu heeft van de Europese toezichthouders de opdracht gekregen om zijn webshop aan te passen aan de regels van het consumentenrecht in Europa. Daar heeft het een maand de tijd voor: niet zozeer om alles aan te passen, maar wel om te reageren en aan te geven welke aanpassingen het wil doen en hoe het de EU op de hoogte zal houden. Temu blijkt in alle landen van de EU dezelfde overtredingen te begaan, waardoor het een EU-initiatief is.
De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) is ook deel van deze actie, net als de ACM’s van allerlei landen. De Europese toezichthouders hebben Temu gewezen op deze mogelijke overtredingen:
Flink wat aanpassingen dus, als het inderdaad klopt wat de EU stelt. De aftelklokken kennen we wel, maar zitten die ook nu nog steeds in de app? Sommige zaken zijn er mogelijk al uitgehaald. In iedereen heeft Temu een maand om de EU van repliek te dienen en doet het dat niet, of niet genoeg, dan hebben toezichthouders per land vrij spel om dit verder op te volgen (en eventueel sancties op te leggen).
Waarom juist Temu hierop wordt aangesproken is vooral door zijn grootte. Het is een Very large Online Platform (VLOP) en daarom is bijvoorbeeld vanuit de Digital Services Act van de EU ook al het een en ander in gang gezet om Temu te controleren. Het zou onder andere aanbevelingssystemen en spelletjes gebruiken om mensen te verleiden en belonen om aankopen te doen in de app of er aanwezig te zijn. De EU is daarop tegen, zeker in het kader van jongeren. Ook zouden er illegale en onveilige producten worden verkocht. Temu moet dus nog flink zijn best doen om in een goed daglicht te komen bij de EU.