Facebook heeft tegenover CNBC bekendgemaakt ook een gratis versie beschikbaar te gaan maken van het vorig jaar gelanceerde Workplace.
Het zal de naam Workplace Standard krijgen, en de betaalde versie zal hernoemd worden naar Workplace Premium. Er is nog niet bekend wanneer dit uitgerold zal gaan worden.
Simon Cross, product manager bij Facebook, laat tegenover CNBC weten: “We’re making Workplace work for more companies, so it’s a pretty big step for us.” Hij voegt daaraan toe dat niet ieder bedrijf bereid is om gelijk de betaalde dienst door te voeren, dus de optie om het eerst gratis uit te proberen is een logische stap.
Workplace biedt een soortgelijke interface als Facebook’s social network apps met functies als het aanmaken van groepen, updates plaatsen, mensen te taggen, bestanden te delen en te chatten met meerdere gebruikers van dezelfde organisatie tegelijkertijd. En er is ook Work Chat (een soort Facebook Messenger) beschikbaar voor instant messages, video bellen en groep gesprekken.
De grote vraag is of Facebook met deze gratis versie in staat zal zijn om meer marktaandeel te krijgen op het gebied van zakelijke communicatie oplossingen. Slack heeft meer dan 5 miljoen dagelijks actieve gebruikers en meer dan 1,5 miljoen betalende gebruikers en vorige maand lanceerde ook Microsoft (met Teams) eenzelfde soort oplossing.
Facebook heeft inmiddels “duizenden” betalende gebruikers voor Workplace Premium, en dus nog een lange weg te gaan.