11.01.2023
Online

Glasvezel heeft koper ingehaald

By: Ron Smeets

BlogOnline

De Autoriteit Consument & Markt heeft haar meest recente uitgave van de Telecommonitor gepubliceerd. Daaruit blijkt dat 2022 het jaar geworden is waarin glasvezel koper heeft ingehaald. Dit betekent dus dat er in Nederland nu meer internet en/of tv-abonnementen zijn die via glasvezel afgenomen worden, dan abonnementen via een koperverbinding.

Meer glasvezel dan koper abonnementen

Aan het eind van het derde kwartaal van 2022 telde ons land meer dan 5,3 miljoen huishoudens waar glasvezel aangelegd is. De teller van het aantal glasvezel abonnementen voor internet, tv en/of vaste telefonie kwam eind september uit op 2,39 miljoen. Dat was het moment waarop Nederland dus voor het eerst meer glasvezel- dan koper-abonnementen telde. De ‘koper-teller’, die al geruime tijd daalt, kwam eind september uit op 2,25 miljoen.

Kabel inhalen is het volgende doel

De meest gebruikte netwerktechnologie voor (vaste) telecom-, internet- en tv-diensten blijft overigens nog altijd kabel. Niet in de laatste plaats omdat Nederland nog altijd bijna 8 miljoen huishoudens telt die op een van de kabelnetwerken aangesloten is. Echter, het aantal kabelabonnees daalt gestaag. Alleen al in het derde kwartaal van 2022 kwam die daling uit op ongeveer 20.000. Met name onder druk van de glasvezel concurrentie.

Het lijkt dan ook slechts een kwestie van tijd voordat glasvezel ook de kabel aan haar zegekar rijgt.

Goedkoper en beter

Providers als T-Mobile, KPN en Delta zijn al enkele jaren volop aan het werk om Nederland te verglazen. In de steden, regio’s en dorpen waar glasvezel beschikbaar komt, wordt vervolgens flink gestunt met ‘welkomsaanbiedingen’. Dat kan een gemiddelde abonnee al snel honderden euro’s voordeel per jaar opleveren.

Een glasvezelabonnement heeft los van de ‘stuntprijzen’ ook de nodige de technische voordelen, zoals synchrone up- en download snelheden en veel meer capaciteit. Het moge duidelijk zijn dat de kabelproviders de hete adem van de glasvezelconcurrentie in hun nek voelen.

VodafoneZiggo, als voorbeeld, is daarom enkele jaren geleden al begonnen met diverse technische upgrades van haar kabelnetwerk om die concurrentie het hoofd te bieden. Of ze daarin uiteindelijk zullen slagen, valt nog te bezien. Het feit dat elke maand duizenden abonnees de overstap maken van kabel naar glas, is in ieder geval geen goed teken.

Bron cijfers: ACM

Share this post