Als je in de zoekmachine van Google intikt dat je de tussenstand van Ajax-PSV wil weten of de leeftijd van Tom Jones, dan zit er iets ingebouwd waardoor je meteen het antwoord krijgt. Boven de advertenties en boven de zoekresultaten verschijnt het antwoord meteen en daardoor hoef je niet meer door te klikken naar een andere website. Google gaat dat straks uitbreiden met AI-samenvattingen, waardoor je snel een soort basis-informatie krijgt over een bepaald onderwerp. Maar daar komt ook een nadeel bij kijken: er zullen wel advertenties in worden getoond.
Het is dus niet alleen zo dat Google je wil helpen om sneller bij je antwoord te komen, het ziet het ook als een uitgelezen manier om meer geld te verdienen met zijn zoekmachine. Het is immers weer een extra etalage waarop het advertenties kan tonen. Het lastige is dat je het niet uit kunt schakelen, waardoor je verplicht bent om ernaar te kijken. In een blog legt Google er meer over uit.
De advertenties verschijnen onderin het vak met de AI-samenvatting en dat maakt het een nog groter blok voordat je bij de zoekresultaten komt. Je kunt je afvragen in hoeverre Googles zoekmachine dan nog echt een zoekmachine pur sang is. Het barricadeert de zoekresultaten immers met de Ai-samenvatting en de advertentie. We kunnen ons voorstellen dat het voor gebruikers op zijn minst wennen is, maar het zal voor sommige gebruikers wel nooit wennen worden.
Een voordeel is wel dat mensen die een bedrijf hebben dat op Google wil adverteren wel meer mogelijkheden hiertoe hebben. Er is immers een nieuwe positie om te claimen en dat kan interessant zijn. Wel is het de vraag hoe mensen hierop reageren. Het lijkt dan immers misschien wel of de AI dit aanraadt. Het is overigens geen plek waar je zo op kunt bieden: Google laat simpelweg de bedrijven die het meest betalen op die plek zien, zoals het nu ook werkt met de overige advertenties.
Tegelijkertijd is het voor websites die hun best al jaren doen om de SEO-trends in de gaten te houden (Search Engine Optimisation) en veel geld uitgeven om zo hoog mogelijk te raken op Google ook vervelend. Niet alleen wordt het antwoord door de AI misschien al gegeven in de samenvatting, waardoor hun websites sowieso minder kliks krijgen, maar ook wordt hun resultaat nu alsnog meer naar beneden gepusht.
Google zelf stelt dat mensen de advertenties onder en boven de door AI-gegenereerde overzichten erg handig vinden. Ben je benieuwd hoe zo’n AI overzicht eruitziet, dan kun je naar de onderstaande afbeelding kijken: het is namelijk nog niet live in Nederland. Op dit moment hebben alleen Amerikanen die AI-samenvattingen en die zouden binnenkort kunnen rekenen op advertenties.