We hebben in Nederland een ruime keuze aan dealsites: SocialDeal, WFDeals, Groupdeal en natuurlijk Groupon. Die laatste is wereldwijd enorm groot: ga je bijvoorbeeld op vakantie in Amerika, dan is het aan te raden even op Groupon te kijken of je ergens met korting kunt gaan eten (of een hop-on-hop-off-tour doen). Groupon gaat lekker en koopt wel eens een bedrijf, zoals recentelijk Presence AI.
Zoals de naam al doet vermoeden heeft Presence AI alles te maken met kunstmatige intelligentie. Het bedrijf uit San Francisco heeft een platform waarmee contacten tussen bedrijven en klanten worden geautomatiseerd. Groupon heeft daar wel oren naar, vooral om het reserveringssysteem te verbeteren. Zo hoeven klanten steeds minder vaak hun vouchers te laten zien, want die kunnen dan worden gewaarborgd in de reservering zelf.
Dat is ook altijd wel een dingetje: dan heb je lekker gegeten, en dan moet je nog die bon overhandigen. Sommige mensen vinden het gênant, of vinden het vervelend om de bon te moeten printen, wat nog steeds wel eens nodig is bij bedrijven. Door het reserveringssysteem nog beter te maken, hoeft dat minder vaak te gebeuren.
Als het inwisselen van de voucher automatisch gaat, dan zullen waarschijnlijk meer mensen Groupons aanschaffen. Op zich heeft Groupon al een vrij uitgebreid reserveringssysteem, maar door Presence kan het beter communiceren met de software die bijvoorbeeld beautysalons veel gebruiken.
Klanten worden automatisch herinnerd om weer een nieuwe boeking te maken, maar het systeem kan bijvoorbeeld ook standaard antwoorden geven op veelgestelde vragen van klanten. Dat scheelt de klantenservice van Groupon weer, die vaak al enorm druk is door wijzigingen. Wijzigingen schijnen echter ook makkelijker te worden gemaakt door de boekingtool van Presence.
We zijn benieuwd in hoeverre we de aanwezigheid van Presence (sorry voor de woordgrap) gaan merken. Veel van de mogelijkheden kunnen al bij diverse boekingen, maar waarschijnlijk wordt dus vooral het aantal bedrijven waar je een reservering kunt plaatsen uitgebreid.