Tencent Holdings Ltd., zoals Tencent officieel heet, is nu het vijfde grootste bedrijf ter wereld na Apple, Alphabet (Google), Microsoft en Amazon. Het Chinese bedrijf is nu 523 miljard dollar waard. Facebook is 522 miljard dollar waard, dus het verschil is relatief gezien minimaal, maar toch.
Hoe kom je daar? Het antwoord is even simpel als ingewikkeld: door groot te zijn in China. Het bedrijf begon ooit als game-portaal en groeide dankzij een aantal dikke hits uit tot één van de grootste game-bedrijven op de planeet. Ze hebben een aandeel in Activision-Blizzard, hebben League of Legends-maker Riot opgekocht, zitten in Gears of War-maker Epic Games en hebben nog een hele rits aan online games die ze intern maken en waar goed aan verdiend wordt. Soms iets te goed, zelfs.
Met al dat geld is Tencent verder gaan investeren. De lijst is te lang om helemaal op te noemen, maar het bedrijf is niet bang om te investeren in innovatieve bedrijven en zit naast hun andere core business, Social Media, dik in online banken, online video streaming (ze zijn distributeur van HBO in China), e-commerce, zelfrijdende auto’s (ze hebben een redelijk aandeel in Tesla, bijvoorbeeld) en alles wordt steeds meer in elkaar gerold.
WeChat, hun social media applicatie, heeft al 770 miljoen gebruikers, maar ze zijn nu ook bezig met WeBank, WeGame en andere services die een ecosysteem gaan vormen. Investeerders zien dat wel zitten en denken dat de advertentie-inkomsten van het bedrijf uit de pan gaan rijzen in de toekomst, dus wil iedereen een stukje en is het bedrijf in het laatste jaar zo in waarde gestegen.
Als die trend doorzet en de plannen van Tencent werken, dan zou het bedrijf nog veel groter kunnen gaan groeien. De markt, altijd betrouwbaar in de zin dat als er geld geroken wordt iedereen er bovenop springt, is nu eigenlijk wel iets té enthousiast over de vooruitzichten van het bedrijf, in elk geval volgens Bloomberg.
Als de sneeuwbal echter blijft rollen en Tencent de mogelijkheid krijgt om nog meer te investeren in de juiste bedrijven, dan zou de Chinese kolos straks wel eens niet meer te stoppen kunnen zijn. Het is in elk geval een naam om in de gaten te gaan houden, zelfs als je niet economisch geïnteresseerd bent in het Chinese bedrijf.
[Afbeeldingen © imtmphoto – Adobe Stock]