22.03.2018
Online

Hoe blogs en bedrijven elkaar vinden voor gesponsorde content

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline

Budgetten voor online marketing werden tot voor kort volledig ingezet op onder andere affiliate marketing en de couponwebsites. Waar deze methodes met een duidelijke return op de investering met alle eer streken is er nu een grote verschuiving gaande. Bedrijven zijn zich ervan bewust dat die laatste klik nagenoeg nooit de belangrijkste klik is in de hele sales’funnel’. Bewustwording is er al een tijdje en het belang daarvan wordt ook al die tijd wel onderkend, maar er daadwerkelijk op inspelen is een tweede. Het is anno 2018 wel de trend aan het worden.

De behoefte aan influencer marketing is er al een tijdje: verbind bekende influencers aan je merk en je ‘hoort er bij’. De effecten zijn echter lastig te meten en in sales verdien je die uitgaven, zeker op korte termijn, niet terug. De volgers van top-influencers blijken ook veel minder ‘engaged’ te zijn dan die van micro-influencers. Zet je dus niet alleen in op zichtbaarheid maar meer op interactie en actie? Dan kan het veel interessanter zijn om met micro of macro influencers aan de slag te gaan.

Micro Influencers

Waar Micro influencers soms een artikel publiceren voor minder dan €100,-, kost een Top influencer (denk Enzo Knol of Anna Nooshin) al snel (tientallen) duizenden euro’s. Dan hebben we het nog niet over een ambassadeursfunctie voor je merk in de vorm van een jaardeal / contract. In beide gevallen wil je als bedrijf of marketeer graag weten of je waar voor je geld krijgt. Sales zijn lastig te realiseren in deze fase maar zijn zeker niet uitgesloten, maar garanties zijn er niet. Men is op zoek naar transparantie: wat geef ik uit? En wat krijg ik daarvoor terug?

Een aantal marketeers specialiseren zich tegenwoordig in Influencer Marketing en dat is niet geheel onlogisch: het aantal vacatures neemt elke week toe. Veel bedrijven nemen zelfs een Influencer-specialist aan om samenwerkingen voor Sponsored content met bloggers, vloggers, Instagrammers op te zetten en te optimaliseren. Maar zelfs dan is het aanpoten om bij te houden wie er hot is maar ook domweg wie er beschikbaar én relevant is.

Oplossingen

LinkPizza is een platform dat hier slim op ingespeeld heeft. Zij bieden een Influencer marktplaats met meer dan 1200 uitgevers van content. Die kunnen een Mediakit uploaden zodat je als marketeer meteen kunt zien wie hun doelgroep is, wat voor content ze maken en wat hun bereik is. De uit Google gehaalde demografische gegevens, door de publisher zelf opgegeven prijzen en door LinkPizza geverifieerde cijfers geven je een heel goed beeld van wat je kunt verwachten. Van views, unieke bezoekers per maand en de Domain Authority in MOZ: het staat er allemaal bij.

Op deze manier wordt content marketing transparant en zeer gemakkelijk. De site biedt daarnaast de mogelijkheid een campagne open te zetten. Zet een briefing en voorwaarden op de site en de aangesloten geïnteresseerde uitgevers kunnen zo pitchen op de campagne met relevante gegevens als prijs, verwacht aantal views en natuurlijk motivatie.

Data, data, data

Een plug-in op de site van de uitgevers zorgt ervoor dat alle activiteiten binnen campagnes in een dashboard worden weergegeven. In de statistieken vindt je het aantal views, reads en clicks. Het platform is volledig geautomatiseerd: als je er als marketeer met een uitgever of influencer uit bent levert die een preview van het artikel op. Na plaatsing gaat de rest vanzelf, want facturatie wordt automatisch in gang gezet. Je betaalt voor het gebruik van het platform niets, pas bij plaatsing neemt het bedrijf een fee.

Handig dus, zeker als je net begint in Influencer marketing. Of je direct een return op je investering krijgt is zoals gezegd lastig te meten, maar onderschat de waarde van content op het juiste platform niet. Kennis en informatie delen op een authentieke manier is van meerwaarde voor alle partijen, dus dan is een makkelijke manier om dat te doen meer dan welkom.

[Afbeeldingen © Diego Cervo – Adobe Stock]

Share this post