In een tijd waarin de meeste online webshops binnen een dag meubels gratis afleveren, behaalt Ikea het gros van zijn sales nog altijd via fysieke winkels. Het bedrijf is de grootste meubelretailer ter wereld zonder een aanzienlijke online aanwezigheid; iets dat op zijn zachtst gezegd indrukwekkend genoemd mag worden in de digitale wereld van nu. Toch voelt de multinational, zeker met het oog op de Verenigde Staten waar concurrent Amazon gigantisch populair is, dat er behoefte is aan verandering. Want ook als meubelleverancier moet je meegaan met de tijd: en dit is precies wat het bedrijf van plan is.
Barbara Martin Coppola is als Chief Digital Officer verantwoordelijk voor de uitvoering van deze digitale transformatie. Ze sprak met het Amerikaanse nieuwskanaal CNBC over de toekomst van het bedrijf en wat de wereld kan verwachten van Ikea.
De volgende projecten staan in ieder geval op de planning:
Ook op andere digitale gebieden zit het bedrijf niet stil. Ikea is druk bezig met het ontwikkelen van verschillende smart home producten om een grotere doelgroep aan te spreken, zowel zelf als in partnership met andere merken. Ikea’s expertise in het zogeheten ‘small space living’ en kosteneffectieve meubels zou zich effectief kunnen doorvertalen in zelfrijdende showrooms en autonome afleverdiensten. Augmented reality en virtual reality zijn daarnaast technieken waar het bedrijf bekend mee is, maar waarvan we tot nu toe slechts het tipje van de sluier hebben gezien. Ongetwijfeld zullen ook deze technieken verder worden uitgebreid voor slimme, klantvriendelijke doeleinden.
Fast forward naar de toekomst: virtuele Ikea experiences, supersonische smart home producten en zelfrijdende showrooms voor je deur geparkeerd? De tijd zal het leren. Op korte termijn kunnen we in ieder geval veel nieuwe ontwikkelingen van het bedrijf verwachten.