Je hebt IKEA-lovers en IKEA-haters. Die laatste groep vindt vooral de strategie van de winkelketen vervelend. Het is er altijd druk, je moet een eindeloze route door de winkel lopen en daarna is het maar de vraag of alle spullen wel in de auto passen.
Het is opvallend dat de keten het zo ontzettend goed blijft doen, ondanks een zeer beperkte online strategie en basic app. In april berichtten we al dat IKEA ambitieuze plannen heeft, waaronder het ontwikkelen van een vernieuwde app. De nieuwe app wordt binnenkort gelanceerd en in Nederland mogen we deze als een van de eerste landen gaan uitproberen, samen met Frankrijk. Daarna rolt het bedrijf de app uit naar acht andere landen met een grote afzetmarkt.
Je kunt met de app een ruimte virtueel inrichten. Als je kamerafmetingen invoert in de nieuwe app dan laat IKEA je zien hoe dit er ingericht uitziet. Ook kun je kiezen voor verschillende stijlen en levensfases, waarna IKEA suggesties doet. In 2017 kwam de Zweedse meubelgigant al met een Virtual Reality-app, maar vreemd genoeg was deze alleen bedoeld om mee te ‘spelen’. Wie vervolgens de producten wilde kopen, kon dat niet via de app doen. Je kon alleen verlanglijstjes maken,. Nu hoef je jezelf niet meer zelf door de wirwar van het zelfbedieningsmagazijn te navigeren om toch een goede indruk te krijgen van de spullen.
IKEA gaat veel meer de nadruk leggen op e-commerce. Online shoppen en winkels openen in het centrum van steden maakt onderdeel uit van de nieuwe strategie. “Het is een compleet nieuwe ervaring”, vertelde Barbara Martin Coppola, chief digital officer bij IKEA, aan Reuters in een interview. “De app combineert de winkelervaring met de online ervaring.” IKEA kiest Nederland uit voor het lanceren van de app omdat ons land volgens Coppola goed ontwikkeld is op het gebied van technologie. “In Nederland heerst een grote mate van flexibiliteit. Dat maakt het een goede markt om de app als eerst uit te brengen.”
Terwijl e-commerce voor IKEA groeit, zegt Coppola dat IKEA zijn locaties buiten de stad opnieuw kan gaan inrichten, waarbij het gebruikmaakt van de ervaringen die ze opdoen in de pilotwinkels in de binnensteden. Er kunnen speciale magazijnen worden ingericht om grote en online bestellingen te verwerken.
Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe IKEA-app gelanceerd wordt.