Billie Eilish, CAKE, J Balvin, Imagine Dragons, Jadakiss, Katy Perry, Kim Petras, Pearl Jam: allemaal staan ze op een brandbrief tegen AI. Kunstmatige intelligentie maakt veel mensen in vooral de creatieve industrie bang om hun banen te verliezen: afbeeldingen maak je met Dall-E, video’s straks met Sora en muziek maken met AI is ook in een handomdraai voor elkaar. De muzikanten stellen dat AI hun werk onteert.
De Artist Rights Alliance (ARA) besloot om in de pen te klimmen over de toenemende mate waarin AI van invloed is op de muziekindustrie. Eerder schreven we al dat Spotify flink strijdt tegen de komst van AI-muziek op het platform, maar ook artiesten zelf zien het niet zitten. Stevie Wonder, Nicki Minaj en meer artiesten ondertekenden deze oproep aan AI-ontwikkelaars, techbedrijven en digitale muziekdiensten. AI moet stoppen, want het zou inbreuk doen op de rechten van menselijke artiesten. Gaat het zo door met AI, dan zullen menselijke artiesten misschien wel verdwijnen, stelt ARA.
Het project komt niet helemaal uit de lucht vallen: al sinds in 2022 AI wat meer zichtbaar werd door afbeeldingsgenerators is er veel tegenstand. Niet alleen omdat het het werk van de creatieve sector steelt, maar ook omdat het nota bene vaak getraind is op het werk van diezelfde artiesten. En niet altijd op de meest legale wijze. Vorig jaar gingen bijvoorbeeld acteurs nog de straat op om te protesteren tegen de komst van AI in de filmwereld. Hoewel de staking nu is opgelost door bepaalde beloften van Hollywood, gaat OpenAI wel degelijk met zijn video-makende AI naar allerlei Hollywoodbonzen deze week.
Het is de vraag in hoeverre brandbrieven helpen: zelfs de mensen die de brandbrief van techexperts vorig jaar ondertekenden zijn veelal zelf ook bezig met AI ontwikkelen. Het lijkt niet meer te stoppen. Maar het kan wel meer kaders krijgen in de vorm van wet- en regelgeving: afspraken met elkaar dus. In de brief van de muzikanten staat: “We roepen alle AI-ontwikkelaars, techbedrijven, platforms en digitale muziekdiensten op om toe te zeggen geen AI-muziekgenererende technologie, content of tools te ontwikkelen of integreren die de menselijke kunst van songwriters of artiesten ondermijnen of vervangen, of eerlijke compensatie voor ons werk te weigeren.”
Hoewel AI dus allang out in the open is, hoeft dat zeker niet te betekenen dat deze brandbrief te laat komt. Hoewel AI om muziek te genereren vrij lang niet per se heel goed was, leert het elke minuut bij en begint het nu wel veel beter te worden en dus ook meer te worden gebruikt. Het is alleen een lastige, ethische kwestie voor mensen die die software kunnen maken: zij kunnen daar op hun beurt geld mee verdienen, en met de belofte doen aan de muziekindustrie verdienen ze niks.
Of de brandbrief dus veel verschil gaat maken, dat is de vraag: het is wel een belangrijk statement vanuit zo’n grote industrie, eentje die mogelijk de luisteraars aan het denken zet. Ook belangrijk, want als mensen bewust geen AI-muziek meer luisteren, dan heeft het weinig zin om het te maken. Echter geldt hier hetzelfde als bij de ontwikkelaars van die tech: er hoeft maar een kleine groep te zijn die het alsnog wel doet en het blijft bestaan.
Je kunt alle namen hier lezen.