We vinden privacy steeds belangrijker, maar de invulling en betekenis ervan verandert, zo blijkt uit het ‘IKEA Life at Home’ onderzoek. Dit onderzoek werd voor het zesde jaar op rij door IKEA uitgevoerd onder 33.5000 respondenten wereldwijd.
In Nederland hebben 1.000 mensen deelgenomen aan het onderzoek naar de beleving en betekenis van privacy. Hieruit blijkt onder andere dat 82% van de Nederlanders privacy als hun recht ziet. Ook de beleving van technologie verandert voor veel mensen, telefoons en tablets worden steeds vaker gezien als een fijne manier om jezelf terug te trekken of om kinderen bezig te houden.
Die beleving van en met technologie is natuurlijk niet alleen maar positief. Een te grote afhankelijkheid staat je gevoel van privacy juist in de weg. Veel consumenten hebben het gevoel altijd bereikbaar te moeten zijn. Daarnaast geeft het ook de kans om je even af te zonderen, een moment voor jezelf te plannen. 60% van de Nederlanders vindt dat technologie een fijn hulpmiddel is om dat gevoel van privacy te creëren.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat mensen overal ter wereld andere behoeftes hebben. Zo gaat 34% van de mensen in de Filiipijnen graag zingen als ze een moment voor zichzelf willen hebben. In Nederland gaat 23% van de respondenten graag aan de borrel.
We leven in een deeleconomie, deze trend is al jaren aan de gang en deelplatforms als AirBnB en Uber zijn inmiddels heel succesvol. Steeds vaker wordt woonruimte door volwassenen gedeeld. In steden als New York, Londen en Amsterdam is dit al heel normaal. Voor veel mensen betekent privacy dan ook dat je tijd voor jezelf hebt zonder anderen om je heen. 1 op de 5 Nederlanders vindt het lastiger om een gevoel van privacy te realiseren door prikkels van buitenaf, zoals geluiden en geuren. In India geldt dit zelfs voor 1 op de 2 mensen.
Niet iedereen ervaart een gevoel van privacy thuis. Bijna een kwart (24%) van de Nederlanders zoekt dit buitenshuis. IKEA ziet het onderzoek als een startpunt om dit gat kleiner te maken, onder andere door nieuwe producten te ontwikkelen. Naar aanleiding van de uitkomsten uit het onderzoek heeft IKEA een quiz opgezet. Na het beantwoorden van 8 vragen krijg je een diagnose en tips om meer privacy te creëren in je eigen omgeving. De vragen, uitkomsten en tips zijn (nu nog) in het Engels. Je vindt de quiz hier.
Ben je benieuwd naar de globale uitkomsten van het onderzoek? Download hier het volledige rapport.