Amazon wordt steeds gevaarlijker voor de rest van de wereld die nog iets willen verkopen. CEO Mark Parker van Nike bevestigde de geruchten dat het sportmerk bezig is met een pilot waarin Nike direct via Amazon spullen kan verkopen aan consumenten. De reden is volgens Nike dat er te veel neppe producten verkocht worden en door het gewoon zelf te doen zijn consumenten zeker dat ze echte Nike-spullen hebben gekocht op Amazon.
Op dit moment is het alleen voor derde partijen mogelijk om spullen van Nike (en andere bekende merken als Adidas, Samsung en Hasbro) te verkopen, maar dan moeten ze wel kunnen bewijzen dat ze toestemming hebben van Nike om dat te doen. Dat is allemaal een hoop werk, maar door direct zaken te doen zijn alle andere spelers direct uitgeschakeld.
Dat is heel gevaarlijk, om verschillende redenen. Niet alleen maakt Amazon zo de kleinere handelaren kapot, het zou ook een verwoestende werking hebben op de verschillende sportzaken, die online ook schoenen verkopen.
Met de dominante positie die Amazon steeds meer begint te krijgen als het om online shoppen gaat zou dat betekenen dat die niet meer aan bod komen. We weten allemaal waar dat eindigt: bedrijven als Footlocker en andere sportwinkels gaan het steeds zwaarder krijgen en dus gaan er steeds meer winkels moeten sluiten.
Het feit dat Nike (en eventueel andere merken) zelf online dingen verkopen is prima, want sommige mensen willen gewoon kunnen kijken wat er allemaal is zonder te weten welk merk ze nodig hebben. Hoe meer aanbod Amazon krijgt, hoe meer we als consumenten de Amazon-funnel ingedrukt gaan worden.
Hier in Nederland is het allemaal nog niet aan de orde, maar Amazon doet te veel. Het is te groot. Hoe meer het ecosysteem van Amazon groeit, hoe moeilijker het zal zijn om te kunnen concurreren met de schaalvoordelen die een wereldwijd opererend high-tech bedrijf heeft. De grap is dat op het moment de consument nog lacht: Amazon drukt alleen de mensen in het midden van de transactie weg en dwingt goede prijzen af voor de consument.
Zo lang Amazon dat blijft doen is er niks aan de hand, en in dat opzicht is het dus wel fijn dat een gedeelte van de Nike-spullen die je daar kunt kopen (het is nog een pilot-programma waar niet alle producten in zitten) in elk geval 100 procent echt zijn.
[Afbeeldingen © Nike]