Streamingdiensten worden steeds duurder. Disney+ gaat zijn prijzen flink omhoog gooien, Netflix wordt steeds wat prijziger.. Datzelfde lijkt te gaan gebeuren met muziekstreamingdiensten: YouTube Music en Apple Music hebben hun prijzen al omhoog gegooid en het is de vraag wat Spotify nu gaat doen.
Er wordt hier en daar al geroepen over een oorlog onder muziekstreamingdiensten, maar zou dat net zo werken als bij de streamingdiensten van films en series? De oorlog die nu onder streamingdiensten woedt zoals Netflix en zijn concurrenten, die wordt gevoed door het feit dat mensen meerdere streamingdiensten hebben. Bij de ene kun je Friends kijken, terwijl je bij een ander moet zijn voor alle seizoenen van SpongeBob. Er komen ook in rap tempo meer streamingdiensten bij. In Nederland verwelkomden we dit jaar alleen al drie grote streamingdiensten: HBO Max, ViaPlay en SkyShowtime.
Het lijkt erop dat muziekstreamingdiensten elkaar ook steeds meer opzoeken voor oorlog. Echter zal die oorlog toch net even anders verlopen. Het grote verschil is namelijk dat mensen over het algemeen niet meerdere streamingdiensten hebben. Vroeger misschien, toen Tidal nog alleenheerser was op het gebied van Dr Dre-albums en Lemonade van Beyoncé, maar inmiddels hebben de meeste mensen wel voor één streamingdienst gekozen voor muziek en daar blijft het waarschijnlijk wel bij.
De reden? Je hebt al je muziek verzameld binnen die streamingdienst. Iedereen die de Spotify-serie op Netflix heeft gezien (The Playlist) weet dat Spotify juist door dat verzamelen en die playlists zo bekend is geworden. Je laat dat niet zomaar achter. Bovendien waren er eerst meer exclusives per streamingdienst, terwijl het nu veel meer een homogeen geheel is. Er is echter nog wel één troef: de kwaliteit van de muziek. Apple Music doet dat heel slim: daar kun je spatial en lossless muziek luisteren. Iets wat veel Spotify-luisteraars al jaren een doorn in het, nou ja, trommelvlies is: Spotify blijft toch enorm achter als het gaat om de kwaliteit van luisteren.
Er is dus wel degelijk een oorlog gaande, maar die gaat veel minder snel dan die bij de Netflix-achtigen: die gooien allerlei dingen in de strijd, zoals levenslange kortingen en goedkopere abonnementen met reclame om maar de ‘streamingdienst of choice’ te zijn. Of tenminste: één ervan. Dat werkt bij muziekstreaming weliswaar heel anders: hoe lang kunnen Spotify-luisteraars het nog hebben dat de kwaliteit van muziek streaming op een ander platform zoveel beter is? Spotify werkt aan Hifi: maar hoe lang horen we dat al? Het is een waiting game.
Apple weet ook dat het ermee weg komt een prijsverhoging te doen, zelfs als dat er een is waardoor de streamingdienst 10,99 euro per maand gaat kosten, versus de 9,99 euro die het eerst kostte. En, niet onbelangrijk: de 9,99 euro die Spotify maandelijks kost. Tegelijkertijd hoeft Spotify zich met een nieuwe mijlpaal van 195 miljoen betalende abonnees nog geen al te grote zorgen te maken. Er zijn daarnaast ook 273 miljoen mensen die van een gratis abonnement gebruikmaken. En dat laatste is weer een troef voor Spotify: gratis bestaat bij Apple Music niet. Je betaalt voor je abonnement of niet.
Kortom, ondanks dat het muziekaanbod overal ongeveer gelijk is en mensen nu eenmaal meestal niet meerdere streamingdiensten voor muziek tegelijk zullen gebruiken, is er dus toch wel degelijk ruimte voor een oorlog tussen muziekstreamingdiensten. Waarin de vraag op dit moment vooral is: wanneer komt Spotify met Hi-fi?