Het is tegenwoordig meer dan normaal om gebruik te maken van influencers om je producten en diensten te slijten. Die mensen hebben een vaak grote achterban en dat is dus een prima manier om je merk onder de aandacht te krijgen. Het probleem met influencers is dat die achterban vaker wel dan niet nep is. Bewust of onbewust, heel veel influencers hebben een cijfertje achter hun volgers staan dat niet strookt met de realiteit.
Mega-bedrijf Unilever is daar wel klaar mee. Ze hebben vandaag aangekondigd dat ze als bedrijf geen volgers zullen kopen en daarnaast ook niet meer zullen werken met influencers die volgers kopen. Ze willen zich ook voornamelijk gaan richten op social media-platforms die hun best doen om volgerfraude te bestrijden en die transparant zijn daarover.
Bij Unilever hebben ze een trend opgepikt die al langer rondzingt in de online marketing wereld: influencers zijn niet altijd even betrouwbaar. Er zijn genoeg influencers die hun best doen en hun volgers verdiend hebben, maar er zitten volgens chief marketing officer Keith Weed ook een “aantal rotte appels” tussen die het nogal aan het verpesten zijn voor de rest. Hij is er dan nog mild over, maar uiteindelijk schijnen meer dan 40 procent van de influencers (soms zonder het door te hebben) een legertje bots in hun volgers te hebben zitten.
Doordat die slechte verhalen automatisch het vertrouwen in de hele influencer-sector ondermijnen zou dat er voor kunnen zorgen dat bedrijven zich nog wel een paar keer bedenken voordat ze nog in zee gaan met influencers. Als de zogenaamde engagement toch helemaal nep is, wat heb je er als merk dan aan? Er wordt veel geld uitgegeven om mensen te bereiken en als al die impressies naar bots gaan wordt het ook nog eens moeilijker om na te gaan wat de ‘return’ is op deze investeringen.
Marketing kost een hoop geld en Unilever spendeerde daar alleen vorig jaar al 7,7 miljard aan. Dat juist dit bedrijf nu een streep trekt is niet alleen significant, het zal hoogstwaarschijnlijk een impact op de hele industrie hebben, net zoals ze dat deden toen ze YouTube en andere platformen onder druk hebben gezet om geen foute video’s te tonen.
Celebrity-influencers krijgen bedragen tot aan 100.000 euro voor een enkele Facebook-post, maar zelfs kleinere (micro) influencers krijgen al makkelijk 1000 euro betaald voor posts.Hopelijk heeft het effect: er is niks mis mee als mensen een grote schare volgers hebben, maar dan moeten dat wel ook échte volgers zijn. Zelfs als de influencers zelf dat niet zijn.
[Afbeeldingen © Eugenio Marongiu – Adobe Stock]