Het lijkt zo logisch: Storytel kan het, waarom Spotify dan niet? Luisterboeken aanbieden staat wel al lang op de plannen van Spotify, maar toch heeft het tot nu toe alleen hoog ingezet op podcasts. Raar, zou je denken, want voor audioboeken is vast meer geld te rekenen. Nu zou Spotify dat inderdaad kunnen doen, maar er is een grote reden dat het dat niet doet en die reden heet: de appwinkel. Apple en Google verlangen allebei 30 procent van de inkomsten van de app, en dat maakt het voor Spotify niet rendabel genoeg om in audiobooks te stappen. Maar, dat kan wel eens gaan veranderen.
Spotify wil dat je in de app zelf aankopen kunt doen. Hierdoor kun je een abonnement op de streamingdienst gewoon in de app afsluiten, in plaats van dat je ingewikkeld naar webpagina’s wordt geleid. Bovendien wil Spotify vooral zorgen dat het niet zoveel hoeft af te dragen aan Apple, dat op dit moment geen in-app-aankopen toelaat, omdat het meent dat dat allemaal via de App Store moet gaan. Door een nieuwe regel van de EU kan Apple daar echter niet meer aan vasthouden. Er moeten ook andere betaalsystemen worden toegelaten en dat kan erg interessante resultaten hebben.
Spotify heeft dan natuurlijk heel veel toffe mogelijkheden die het rondom muziek kan doen, naast het aanbieden van abonnementen. Denk bijvoorbeeld aan het kunnen aanschaffen van merchandise of concertkaartjes, of, een wat dichterbij plan: audioboeken. Het wil daar sowieso meer mee gaan doen, maar ziet zich daarin nu dus wat geremd door appwinkels die flinke bedragen binnen willen harken van de inkomsten van de streamingdienst (of welke andere app dan ook).
Het kan met deze financiële vrijheden je go-to-app voor muziek én audioboeken worden, al mag het wat ons betreft wel eens met Hi-Fi-audio komen, de betere kwaliteit audio die het al sinds jaren belooft. Maar goed, eerst deze stappen, blijkbaar. Spotify schrijft: “Je staat op het punt om een nieuw Spotify te ervaren als je in de EU woont. Een waar je alle abonnementsprijzen, promoties of aanbiedingen kunt zien en zelfs aankopen kunt doen, allemaal naadloos binnen de app.” Kortom, het maakt er dus ook al fanatiek reclame voor. Waarom het vooral op Apple zit? Waarschijnlijk omdat het prijsafspraken heeft met Google, zoals bekend werd gemaakt in de rechtszaak tussen Google en Epic Games.
Het verwijst naar de Digital Markets Act, de DMA, waarover je de komende maanden wel meer zal horen. Deze wet is onder andere bedoeld om de macht van grote techbedrijven te beperken. En die macht oefenen ze onder andere uit door hun appwinkels. Het is niet vreemd dat Spotify hier zo over naar buiten treedt: het heeft Apple al aangevochten in de rechtbank om de appwinkelpraktijken. 7 maart zullen de Scandinaviërs zich eindelijk ‘vrij’ voelen, want dan zal het delen van het nieuwe Spotify gaan uitrollen, waarin dus meer mogelijk is dan ooit, al heb je zelf als fan van een bepaalde muzikant of luisteraar van audioboeken dus wel kans dat je straks veel meer gaat uitgeven aan Spotify: maar dan kan het tenminste.