Spotify heeft de grens van 100 miljoen actieve gebruikers doorbroken. Dat laat het bedrijf weten in een interview met Wall Street Journal. Vorig jaar rond deze tijd had de streamingdienst nog 75 miljoen gebruikers.
De meeste gebruikers van Spotify maken gebruik van de gratis versie. Deze versie werd gelanceerd met de gedachte dat mensen vanzelf zouden overschakelen op de betaalde versie. Dit is echter niet het geval en hierdoor wordt de verkoop van advertenties steeds belangrijker voor het bedrijf.
In een interview met The Wall Street Journal liet Jeff Levick van Spotify dan ook weten dat het bedrijf serieuzer gaat inzetten op advertenties. ‘Toen ik hier vijf jaar geleden binnenkwam werden gratis gebruikers weggezet als lachertjes, dat is nu wel anders,’ aldus Levick.
Opvallend is dat het bedrijf nog altijd verlieslijdend is. En dat terwijl het bedrijf op papier een waarde heeft van ongeveer 8,5 miljard dollar. Dit komt waarschijnlijk door het feit dat 30 miljoen van de 100 miljoen gebruikers betaalt voor de muziekdienst. Dit is op zich een prima aantal, maar het is nog niet genoeg om Spotify rendabel te maken.
Spotify is nog altijd wel een van de grootste in zijn soort. De enige dienst die qua gebruikers enigszins in de buurt komt is Apple Music, maar zij hebben slechts 15 miljoen betalende gebruikers. In de VS heeft Spotify wel een grote concurrent. De muziekdienst Pandora is daar enorm populair en heeft maar liefst 80 miljoen gebruikers.