We kunnen ons voorstellen dat je misschien diep moet graven als je denkt aan Startpagina. Want was dat niet ooit een soort zoekmachine voor de opkomst van Google? Of een verzameling linkjes? Wij waren het bestaan in ieder geval al bijna vergeten. Ons laatste artikel over Startpagina dateert toch al van tien jaar geleden. Toch blijkt het nog steeds een veelgebruikte, jawel, startpagina te zijn voor vijftigplussers. De ‘look & feel’ kan wel een opfrisbeurt gebruiken, maar de site trekt nog bijna 5 miljoen bezoekers per maand.
Emerce meldt dat Startpagina vooral onder senioren populair is. Om de bezoekers langer vast te houden gaat de website samenwerkingen aan met Libelle, Margriet en NU.nl. Niet toevallig zijn dat merken van Sanoma, die tevens eigenaar is van Startpagina.nl. Ook worden er voortaan spelletjes en video’s getoond. Wie denkt dat de site nu een (broodnodige) make-over krijgt, heeft het mis. Op de site is bovenin een extra balk toegevoegd, waar bezoekers direct op kunnen klikken. Dat kunnen we niet echt een enorme verandering noemen.
Startpagina.nl bestaat vooral uit een verzameling van linkjes, opgedeeld in verschillende categorieën. Senioren blijken het een overzichtelijk startpunt te vinden en omdat de site de afgelopen jaren slechts op kleine punten is aangepast, blijft het herkenbaar. Toch plaatst de site zelf ook regelmatig blogs, die inderdaad duidelijk gericht zijn op de seniorendoelgroep. Je vindt er onder andere tips om kosten te besparen bij een dagje uit voor 50-plussers, uitleg over waarom je de wasmachine regelmatig schoon moet maken en wat je kunt doen tegen botontkalking.
Een nieuwe koers is dus misschien een groot woord voor het toevoegen van wat meer menu-onderdelen, maar wellicht volgen er nog meer veranderingen de komende tijd. En als de site een nieuw design krijgt zal dat zeker ook een boost kunnen geven. Maar met een top-30 notering in de lijst van best bezochte Nederlandse sites kunnen we niet anders zeggen dan dat Startpagina het prima doet en zich op een trouwe doelgroep richt.