Spotify heeft Wrapped, een persoonlijk lijstje met jouw jaar op het platform, maar Tinder heeft Tinder’s Year in Swipe, waarin het in het algemeen uitspraken doet over hoe het jaar wereldwijd op het platform is geweest. Er blijken toch wat aparte trends te zijn geweest, zoals ‘delulu’ en de ‘on’-emoji. Dit is hoe dat werkelijk zit.
In Tinder’s Year in Swipe is gekeken naar de profielen van Tinderaars tussen 1 januari en 1 oktober. Hieruit blijkt dat er aardig wat buzzwords rondzingen op de dating-app: delulu, main character energy en always on bijvoorbeeld. Volgens Tinder heeft die main character energy alles te maken met het focussen op de ervaringen en herinneringen tijdens de date en minder het eindresultaat van zo’n date. Kortom, alsof je naar een film kijkt vanuit het perspectief van het hoofdpersonage.
De datingapp ziet ook dat mensen niet meer zo gefocust zijn op de lange termijn. Het idee van ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ blijkt meer naar de achtergrond te gaan. Wereldwijd blijken mensen ook gewoon te daten voor het verhaal en dat is in Nederland niet anders. Het gaat om de ervaring, niet om het vinden van iemand om mee naar het altaar te lopen. Gek genoeg is dat eigenlijk een positieve manier om ernaar te kijken, want zo is een date die misschien zelfs wel tegenviel, toch een leuk verhaal voor later.
We leven nu dan ook wel in een maatschappij waarin heel vaststaande ideeën over relaties veranderen. Veel jongeren denken toch anders over de conventionele dating- en relatienormen (69 procent van de Gen Z’ers, volgens onderzoek in Engelssprekende landen). Dat past ook wel bij de vraagstukken die er nu zijn rondom hoe je je identificeert: logisch dat daaruit ook vraagtekens voortvloeien over hoe je een relatie wil noemen of wil ervaren. Zelfontwikkeling blijkt vooral van belang te zijn, in plaats van naarstig op zoek te zijn naar dat dekseltje voor op het potje.
Tinder laat weten dat de ‘always on’-emoji de emoji van het jaar is geworden. Deze emoji toont een paarse pijl die twee kanten op wijst met daaronder het woord on!. Iets wat je bijvoorbeeld zegt als je denkt: wij voelen elkaar wel, laten we de volgende stap nemen. Het is ook iets wat je op je profiel zet, dus niet alleen privé tegen iemand zegt, om te laten zien dat je positief en open in het leven staat. Een andere opvallende trend is ‘delulu’, wat refereert aan ‘delusional’, dat idee dat je zo gek op iemand bent dat je alles door een roze bril bekijkt, een soort fantasiewereld. Het schijnt uit de -ook immens populaire- K-pop-scene te komen, waarbij mensen bekritiseerd werden omdat ze alles over ‘hun’ celebs geloofden. In het daten betekent het vooral dat je moet oppassen voor het dromen en fantaseren (de delulu van het daten) en dat je toch ook bewust moet zijn om red flags te kunnen zien. Niet alleen in de ander, ook in jezelf.
Tinders functies om horoscopen aan je profiel toe te voegen en je love language openbaar te maken zijn ook populair. Zo zeggen de helft van de mensen die de liefdestaalfunctie gebruiken dat ze ‘tijd samen doorbrengen’ het allerbelangrijkste vinden. Ben je benieuwd naar de verdere trends op Tinder dit jaar? Het is een vrij bizarre opsomming. Oke, de top 10 date-activiteiten zijn vrij saai: je standaard wandelen, bioscoop en uit eten gaan komen daarin voorbij. Maar er zijn ook opvallendere uitkomsten.
Zo zien we dat horrorfilms een extreem populaire interesse zijn, maar bijvoorbeeld ook de dansstijl voguing. Opvallend. Ook het feit dat de aantrekkelijkste interesses anime en manga zijn is iets dat we niet snel hadden verwacht, maar dit is dan duidelijk weer een wereldwijd lijstje: Cheerleading staat op de tweede plaats. Goed om te weten: Tinder geeft aan dat een deel van deze lijstjes is gelokaliseerd (nee, Freek & Suzan zijn nog niet doorgebroken in de VS):
Tot slot doet inderdaad Taylor Swift het goed, maar ook Miley Cyrus’ Flowers was populair en Rihanna deed het mede door haar Super Bowl-optreden zeker niet onverdienstelijk als het gaat om welke nummers er worden toegevoegd aan Tinder-profielen. Maar, nu de kerstdagen eraan komen moeten ze plaatsmaken voor een andere diva: Tinder zegt dat Mariah Careys All I Want For Christmas elke kerst gemiddeld 365 % stijgt in populariteit op profielen. Wel zo toepasselijk natuurlijk, op een datingapp.