Op 29 maart 2010 kreeg de eerste intercitytrein van de Nederlandse Spoorwegen internet aan boord. Destijds een unicum, tegenwoordig een puntje van ergernis.
De trein vertrok vanaf station Amsterdam Bijlmer ArenA richting Leiden. Je weet wel het treinstation waar je in- en uitstapt voor de Johan Cruijff ArenA, de AFAS Live (voorheen Heineken Music Hall), Ziggo Dome en Pathé Arena. De provider was telecombedrijf T-Mobile omdat onderhandelingen met KPN mislukte. Het ministerie van Verkeer stak maar liefst 15 miljoen euro subsidie in het project.
Tegenwoordig is draadloos internet in bijna alle Intercity’s beschikbaar. Je herkent een Intercity voorzien van draadloos internet aan het wifi logo aan de buitenzijde van de trein. Reis je met een trein voorzien van draadloos internet, dan moet je op je laptop of telefoon naar ‘Verbindingen’. Daarna kies je voor ‘Wifi in de trein’ en ben je binnen een paar seconden verbonden.
Al jaren klagen reizigers dat het internet in de trein heel erg langzaam is. Hoe dat precies komt zie je in een van de filmpjes in dit bericht. Zelfs de NS heeft het op haar agenda staan want ze laten het onderwerp voorbijkomen in een heuse treinquiz. De vraag is dan: Waarom werkt de wifi in de trein niet altijd goed? Hoezo is het internet soms langzaam of valt zelfs de verbinding weg?
In 2019 werd er door de politiek nog serieus over gesproken. Meerdere partijen wilde toen investeren in een betere internetverbinding in de trein. Een mogelijke oplossing zouden zendmasten langs het spoor zijn. Wij schreven er toen dit bericht over.
[foto: Fons Heijnsbroek on Unsplash]