Het is een onderwerp waar ook in Nederland al enkele jaren over gebakkeleid wordt door regelgevers en providers: vrije modemkeuze. Sinds 28 januari van dit jaar, zo werd bepaald via een beleidsregel van de ACM, mag iedereen zelf kiezen welk internetmodem hij of zij gebruikt. Providers leveren het liefst hun ‘eigen’ modem omdat ze zo meer controle hebben over de dienstverlening. Dat mag nog, steeds, maar als klanten dat willen moeten ze ook een ander modem kunnen gebruiken. Vanaf 1 juli gaat de ACM de beleidsregel ook met ‘harde hand’ (lees: boetes) handhaven en VodafoneZiggo is als eerste ‘aan de beurt’.
Die provider heeft de vrije modemkeuze namelijk nog niet in haar hele verzorgingsgebied geregeld. Klanten in gebieden waar voorheen UPC zat, dat door VodafoneZiggo werd overgenomen, kunnen nog altijd niet hun eigen modem gebruiken, als zij dat willen. Om ervoor te zorgen dat de provider voort maakt met het oplossen van deze problemen heeft de ACM VodafoneZiggo alvast een last onder dwangsom opgelegd. Ofwel, is het 1 juli niet geregeld, dan mag de provider elke dag een boete van 12.500 euro bij de ACM aftikken, tot een maximum van 500.000 euro.
Deze aangekondigde boete, die VodafoneZiggo dus nog altijd kan voorkomen, komt niet uit de lucht vallen. De ACM is al bijna een half jaar met de provider in gesprek over het uitblijven van de vrije modemkeuze in de voormalige UPC-regio’s. Eind november (2021) informeerde de ACM naar de stand van zaken. In december gaf VodafoneZiggo aan ‘hard te werken om uiterlijk 28 januari 2022 aan de beleidsregel te kunnen voldoen’.
Voordat die datum bereikt werd, heeft de ACM nogmaals naar de stand van zaken geïnformeerd, en medio januari liet VodafoneZiggo de toezichthouder al weten dat zij er niet in zouden slagen om de vrije modemkeuze ook in de voormalige UPC-regio’s op orde te krijgen. Ook in de weken en maanden ná de deadline hebben de twee partijen nog met elkaar gemaild over de stand van zaken. ‘Onverwachte complicaties’, zo stelde VodafoneZiggo, hebben er toe geleid dat de vrije modemkeuze in de probleemregio’s nog altijd niet geregeld kan worden. Daarom heeft de ACM in mei besloten VodafoneZiggo de duimschroeven wat aan te draaien met de ‘last onder dwangsom’.
“De ACM stelt vast dat VodafoneZiggo voor een deel van zijn netwerk niet voldoet aan de vrije keuze van eindapparaten zoals neergelegd in het Besluit Eindapparaten. De ACM acht het noodzakelijk dat deze overtreding zo spoedig mogelijk wordt beëindigd”, zo stelt de toezichthouder in een persbericht.
UPDATE (17u00): Naar aanleiding van mijn artikel werd ik gecontacteerd door VodafoneZiggo. De provider kwam met de volgende reactie / verklaring:
“Ziggo heeft sinds eind januari vrije modemkeuze in grote delen van haar verzorgingsgebied. Het netwerk in voormalig UPC-gebied is technisch echter anders opgebouwd. Daardoor is het daar meer werk om de mogelijkheid van een eigen modem in te voeren. De afgelopen maanden is ook daar het netwerk stap voor stap geschikt gemaakt voor vrije modemkeuze en het overgrote deel van onze klanten heeft inmiddels deze optie. We verwachten de hele operatie per 1 juli volledig afgerond te hebben.”