Wat doe je als de winkels dicht zijn, je meer tijd thuis doorbrengt dan ooit en je huis wel een make-over kan gebruiken? Dan bestel je veel meer online. Dat hebben Nederlanders in 2020 dan ook massaal gedaan. En we kochten niet alleen nieuwe spullen, maar ook tweedehands artikelen. Van kleding tot meubels, sieraden en horloges. Gezamenlijk hebben ‘we’ 85 miljoen uitgegeven op online veilingplatform Catawiki, zo blijkt uit dit rapport. Sieraden, horloges en wijn waren daar het meest in trek en ook ruilkaarten vonden gretig aftrek. De hoeveelheid wijn die Nederlanders online kochten is verdubbeld. We moeten natuurlijk iets nu de horeca is gesloten.
De gemiddelde aankoop op de veilingsite had trouwens een waarde van maar liefst 750 euro. In totaal werden een half miljoen objecten gekocht door een kwart miljoen kopers. Natuurlijk krikken de echt waardevolle artikelen de waarde flink op, zo zijn er meer dan 30 objecten verkocht die meer dan 30.000 euro waard zijn. En zelfs een Mercedez-Benz van 113.000 euro. Naast sieraden, horloges en wijn werd het meeste geld uitgegeven aan moderne en hedendaagse kunst, oldtimers en decoratieve objecten. De grootste groep gebruikers van het platform zijn senioren (1 op de 5), maar ook millennials en Gen Z zijn bezig met een opmars, zo lezen we in het rapport.
Nederlanders blijken een grote voorliefde te hebben voor ruilkaarten. En persoonlijk kaarten met elkaar ruilen is in deze tijd nu eenmaal lastiger. Dus gebeurt dit voornamelijk online. Met een groei van 280 procent ten opzichte van 2019 is het de snelst groeiende koopcategorie op Catawiki onder Nederlanders, gevolgd door vintage schoenen en bankbiljetten. 45.000 verkopers hebben het platform in 2020 gebruikt om spullen te veilen.
In 2021 verwacht Catawiki dat we nog steeds veel online blijven kopen en verkopen. Het aanbod aan kunst, antiek, luxeartikelen en voertuigen stijgt nog steeds.
Fotocredits: Catwiki