Ticketmaster kan een vervelende website zijn met zijn wachtrijen. Helaas ben je van Ticketmaster afhankelijk, al zijn er steeds meer andere platforms waar je tickets kunt kopen: Eventbrite en Cokobar bijvoorbeeld. Er klinken steeds meer negatieve verhalen over Ticketmaster en zijn monopolie, zeker nu het Live Nation heeft overgenomen. Het machtsmisbruik zou zelfs zo hevig zijn, dat de Amerikaanse overheid een antitrustonderzoek is gestart.
De discussies rondom Ticketmaster zijn in een flinke stroomversnelling gekomen door de kaartverkoop van Taylor Swift. Amerika’s favoriete girl-next-door heeft een tour gepland en wilde haar tickets hiervoor verkopen via Ticketmaster. Echter besloot Ticketmaster na een nogal problematisch begin van de verkoop de hele ticketverkoop af te blazen. Het lag niet aan zijn servers, maar het lag aan Taylor Swift die maar wat harder moest werken en meer tourdates (en dus meer tickets) beschikbaar moest stellen.
Iedereen die wel eens een kaartje heeft willen kopen voor een populaire artiest, heeft te maken gehad met Ticketmaster. Het is altijd een stressvol proces. Ten eerste omdat het vaak tijdens werktijd moet, omdat de meeste ticketverkopen starten op vrijdagochtend 10 uur. Ten tweede omdat je wel naar die site kan gaan, maar nooit zeker bent of er om 10 uur precies dan een refresh is en de kaartverkoopknop verschijnt.
Is hij er eenmaal wel, dan kom je in een lange wachtrij te staan waarvan je vaak maar moeilijk kunt inschatten hoe het verder zal verlopen. Om nog maar te zwijgen over de stress van het bedenken waar je dan een zitplaats wil en of dat nog wel beschikbaar is. Het kopen van kaartjes is geen fijn proces, zeker niet voor een artiest als bijvoorbeeld Taylor Swift.
Miljoenen mensen probeerden kaartjes te bemachtigen voor het concert van de countrypopzangeres. Ticketmaster zou gecrasht zijn door de grote aanwas van mensen en inderdaad gaf het in eerste instantie aan dat er serverissues ontstonden door de grote vraag. Toch werden er wel honderdduizenden kaartjes verkocht: Swift speelt in grote stadions en kan daarom veel tickets kopen.
Om de drukte enigszins te temperen, was er voor menig locatie gekozen voor een andere dag dat de kaartverkoop live ging. Je zou denken dat het euvel dan wel is opgelost, maar Ticketmaster meent dat er gewoon te weinig kaarten waren en dat het vooral bij La Swift ligt dat fans boos en gefrustreerd zijn.
Uiteindelijk besloot het de ticketverkopen maar helemaal niet meer te laten doorgaan door “een uitzonderlijk hoge vraag op de ticketsystemen en onvoldoende kaartjes die over zijn om aan die vraag te kunnen voldoen”. Volgens Ticketmaster lag het aan een speciale pre-sale onder de noemer Verified Fan. 3,5 miljoen mensen waren geregistreerd als Verified Fan en 1,5 miljoen hadden een speciale code gekregen om eerder kaartjes te kopen.
Echter logten er ook veel mensen in die geen link hadden én waren er ook nog wat bots die vervelend kwamen doen, waardoor het volledig in de soep liep. De vraag naar tickets op Ticketmaster voor Taylor Swift was twee keer zo groot als de top 5-tours die in 2022 live gingen plus de Super Bowl erbij: het is dus gigantisch.
Ticketmaster heeft gezegd dat het weet dat het niet bepaald een prettig proces is, dat kopen van concertkaartjes en werkt aan verbetering. Maar, het blijft ook erg wijzen naar Taylor Swift en daar is de zangeres niet over te spreken. Ze zegt: “Het spreekt voor zich dat ik extreem beschermend ben voor mijn fans. (…) Het is echt moeilijk voor me om een externe entiteit te vertrouwen met deze relaties en loyaliteiten, en ondraaglijk voor me om fouten te zien gebeuren zonder uitleg.”
“Er zijn een heleboel redenen waarom mensen het zo moeilijk hadden om kaartjes te krijgen en ik probeer uit te zoeken hoe deze situatie kan worden verbeterd. Ik ga voor niemand excuses maken, want we hebben meerdere keren gevraagd of ze dit soort aanvragen aankonden en ons werd verzekerd dat ze dat konden.”
De zangeres gaat verder: “Het is echt geweldig dat 2,4 miljoen mensen kaartjes hebben gekregen, maar het maakt me echt kwaad dat veel van hen het gevoel hebben dat ze verschillende hoepels hebben moeten springen om ze te krijgen.” Taylor Swift is boos en dat is niet voor het eerst. Eerder maakte ze al ruzie met Spotify omdat ze het onacceptabel vond dat haar muziek gratis werd aangeboden. Inmiddels is dat probleem uit de wereld geholpen, maar ze blijft zo te zien strijdbaar als het gaat om zaken die met haar te maken hebben.
Maar, kan een artiest zomaar voor een ander platform kiezen? Niet helemaal. Vaak hebben bepaalde evenementlocaties afspraken en die zijn nu eenmaal vaak met de grootste: Ticketmaster. Het is dus de vraag of een stadion in eens kan wisselen van ticketverkoopplatform. En ook dat zal iets zijn waar de Amerikaanse waakhond in moet gaan duiken: hoe groot is die macht van Ticketmaster nu werkelijk?
Er wordt gekeken hoe dit kaartverkoopplatform zich opstelt naar venues en hoe het precies zit met het samengaan van Ticketmaster en Live Nation. We kunnen ons voorstellen wat het antwoord op de monopolievraag wordt, maar het is afwachten waar de Amerikaanse overheid mee komt en vooral: of het verschil zal maken.