YouTube Kids ligt onder vuur. Een Amerikaanse regeringscommissie heeft het speciale platform voor kinderen omschreven als een ‘woestenij van vieze, consumentgerichte inhoud’. Dat staat in een bericht van de BBC.
In een brief aan Susan Wojcicki, CEO van YouTube, zegt de Amerikaanse commissie dat het platform vol staat met ‘ongepaste… zeer commerciële inhoud’.
Google (eigenaar van YouTube) lanceerde YouTube Kids in 2015 als een veilige plek om kindvriendelijke inhoud te bekijken. In een verklaring zegt een woordvoerder van YouTube: “De afgelopen jaren hebben we er hard aan gewerkt om kinderen en gezinnen bescherming en controles te bieden die hen in staat stellen om op hun leeftijd afgestemde inhoud te bekijken. We hebben aanzienlijk geïnvesteerd in de YouTube Kids-app om deze veiliger te maken en om kinderen meer educatieve en verrijkende inhoud te bieden, op basis van principes die zijn ontwikkeld in samenwerking met experts en ouders. Bovendien geven we op YouTube geen gepersonaliseerde advertenties weer naast ‘voor kinderen gemaakte’ inhoud, en passen we aanvullende beveiligingen toe om ervoor te zorgen dat we leeftijdsgeschikte inhoud aanbevelen voor kinderen en gezinnen.”
In 2019 trof Google al een schikking van 170 miljoen dollar met de Federal Trade Commission voor het verzamelen en verkopen van gegevens van kinderen zonder toestemming van de ouders. Volgens de brief leken sommige video’s ‘verborgen marketing en reclame binnen te smokkelen met productplaatsingen door influencers van kinderen’.
In de brief werd beweerd dat een onderzoeksteam, dat het niet noemde, vond dat slechts ongeveer 4% van de video’s een hoge educatieve waarde had. Veel van de rest was inhoud van lage kwaliteit, zoals het uitpakken van speelgoed en video’s van mensen die videogames speelden.
[foto: Bermix Studio on Unsplash]