Het begint een beetje een herhalingsoefening te worden, maar YouTube ligt weer onder vuur omdat ze reclames van bekende merken als Adidas, Netflix, Under Armour, Cisco, Facebook, Amazon en Amerikaanse regeringsinstanties laten zien bij video’s met Nationalistische, Nazistische, propaganda- en zelfs pedofiele boodschappen.
Het laat zien dat YouTube’s geplande verbetering van de selectie van video’s nog niet het beoogde resultaat heeft opgeleverd. Na het gedoe rondom kindervideo’s die ongepaste content lieten zien met adverteerders er langs blijft het probleem bestaan.
Adverteerders zijn logischerwijs niet blij met deze problemen, want YouTube is één van hun grootste markten, met een groot gedeelte van hun vaak jongere doelgroep actief op de site. Er wordt elke dag een miljard uur aan video bekeken door over een miljard gebruikers, dus dat zijn heel veel advertenties. Een woordvoerder van de videosite beloofde – alweer – beterschap, maar waarom blijft dit gebeuren?
Je kunt je als kanaal met minstens 1000 abonnees en 4000 bekeken uren in het laatste jaar aanmelden om geld te verdienen aan advertenties. Losse video’s kunnen met genoeg succes ook ‘monetized’ worden zelfs als het kanaal dat niet is. Er zijn dus wel restricties gekomen op hoe makkelijk dat gaat naar aanleiding van de vorige controverse, maar het helpt niet genoeg. Als het dan eenmaal mogelijk is om advertenties te laten draaien bij video’s bepaalt YouTube zelf welke advertenties OK zijn. Daar kunnen adverteerders filters voor instellen, die bepalen bij wat voor soort video’s ze gezien willen worden.
Veel ‘gewone’ gebruikers, vooral in de gamesfeer, hebben daar last van en krijgen vaak geen mogelijkheid om te verdienen aan video’s, maar radicale kanalen zoals die van haatzaaiers InfoWars, Noord-Koreaans propagandakanaal Red Star TV, Pedofiel Amos Yee of Nazi Brian Ruhe worden op de een of andere manier niet uitgesloten van monetization. En niemand bij YouTube kan of wil uitleggen waarom.
De respons van adverteerders op deze laatste controverse is verschillend: Under Armour en Nissan hebben voorlopig geen advertenties meer lopen op het platform en de rest is “de situatie aan het onderzoeken”. Het blijft lastig voor YouTube, gezien de waanzinnige stroom aan nieuwe content. Het siert ze echter niet dat bekende kanalen die soms al jaren ‘fout’ zijn toch nog de mogelijkheid hebben om geld te verdienen aan video’s en daarmee adverteerders in een ongemakkelijke positie brengen.
[Afbeeldingen © nd3000 – Adobe Stock]