YouTube heeft deze week een nieuwe service uitgerold die ze vorig jaar al aankondigden: livestreamen vanaf je mobiel. Het bedrijf is altijd bezig met nieuwe manieren om YouTubers en kijkers met elkaar in contact te brengen. Livestreamen was natuurlijk al lang mogelijk, maar de mogelijkheid om het via de mobiele YouTube-app te doen maakt de service competitief met alle andere aanbieders die dat doen.
De dienst is nu nog voorbehouden aan de grotere YouTubers met minstens 10.000 abonnees. YouTube zegt dat de rest ‘gauw’ volgt, vermoedelijk als alle kinderziektes uit het systeem zijn gehaald. Het werkt lekker makkelijk, dus dat is wel prettig voor de YouTubers die even snel iets willen delen met hun fans.
Er is in samenwerking met honderden YouTubers al wel het een en ander veranderd aan de opzet. Zo is bijvoorbeeld de livechat wat trager gemaakt (blijkt dus dat 2.000 berichten per seconde ontvangen iets te veel van het goede is) en de beeldkwaliteit verhoogd. Gelivestreamde video’s hebben dezelfde functionaliteit als gewone YouTube-video’s: je kunt ze opzoeken, vinden via aanbevelingen en playlists en beschermen tegen oneigenlijk gebruik.
Om YouTubers te helpen geld te verdienen met livestreamen, lanceert de videodienst ook Super Chat in 20 landen. Het maakt het mogelijk dat fans betalen om hun chat-bijdrage langer in beeld te laten staan zodat de streamer (als hij/zij een beetje fatsoen heeft) zeker zal reageren op het bericht. Als je wel eens een livestream-chat hebt gezien weet je dat het niet makkelijk is om de aandacht te trekken bij een populaire streamer.
“Honderdduizenden getalenteerde YouTubers kunnen vanaf nu in een handomdraai livestreamen, waarmee ze intiemer en spontaner dan ooit hun gedachten, levens en creativiteit kunnen delen met de wereld” zegt YouTube. Prima idee in de basis, al is het wel te hopen dat het niet zal gaan zoals in de onderstaande video.
Nederland zit overigens nog niet bij de landen waar Super Chat te gebruiken is. Je kunt als kijker wel al betalen, dat dan weer wel, maar Nederlandse YouTubers moeten nog even wachten voordat ze wat extra cash kunnen vangen. Het betalen voor je chat-bericht kan trouwens wel alleen nog via YouTube Gaming of via de Android-app, want iOS wordt nog niet ondersteund.
Dit systeem vervangt het Fan Funding-donatiesysteem dat YouTube al had, want dat bleek niet heel erg aan te slaan. Met Super Chat kunnen kijkers wat flair toevoegen aan hun chats en kunnen YouTubers op een nieuwe manier een zakcentje verdienen terwijl ze bijvoorbeeld aan het shoppen of gamen zijn, zo zegt YouTube zelf. Of ja, zakcentje: als je als fan een beetje exposure wilt, zul je toch al redelijk diep in de buidel moeten tasten. Kijk maar naar de prijzen en hoe lang je chat-bericht blijft hangen voor dat geld.
Of de realiteit ook zo gaat zijn moeten we nog zien: er zijn genoeg scenario’s te bedenken (zeker in de gaming-sfeer) waar het Super Chat-systeem gebruikt kan gaan worden als alternatief betaalsysteem. Aangezien de chats tot vijf uur kunnen blijven staan als je 500 dollar betaalt, is het bijna een manier om YouTubers te ‘huren’ voor een bepaalde periode, dus even samen gamen totdat je berichtje weg is, of iets anders doen dat in de chat wordt genoemd. Bedenk zelf maar wat de mogelijkheden zijn, nog even los van de interessewaarde van iemand die livestreamt terwijl er alleen maar naar de chat gekeken wordt.
Aangezien de doelgroep voor livestream-chats voornamelijk uit jongeren bestaat is de hoop dat YouTube ook in de gaten gaat houden hoe het systeem gebruikt wordt. Voor de grotere bedragen betaal je uiteindelijk 1,65 euro per seconde dat je bericht in beeld is. Dan is de vraag niet óf, maar wanneer iemand een hele vervelende rekening op de creditcard gaat krijgen. Volgens de videodienst kun je alleen maar gebruik maken van Superchat boven de 18, dus dat zou al moeten helpen. Hoe YouTube omgaat met de netelige kwesties die kunnen opduiken met een systeem dat aandacht van fans relateert aan hoe veel ze betalen zal bepalend zijn voor het succes van Super Chats. Hopelijk gaat het allemaal goed.
[Afbeeldingen © Google]