14.08.2015
Online

​Zo shoppen we over 10 jaar

By: Redactie Dutchcowboys

BlogOnline

Ondanks de toenemende verkopen via webshops blijven fysieke winkels een grote rol spelen. Want online kopen we, en offline shoppen we. Daarin ligt een belangrijk verschil opgesloten. Ook in de toekomst. De nadruk ligt bij shoppen op de ervaring en beleving, want dat is nog altijd een zwak punt van de webwinkel. Hoe winkelen we over pakweg 10 jaar? Een kijkje in een winkelcentrum in 2025.

Het warenhuis van de toekomst zet vol in op beleving. Dat begint al bij de etalages. Op het eerste oog zijn het gewone glasplaten met alle voordelen van dien: klanten kunnen naar binnen kijken en er komt genoeg licht de winkels binnen. Maar met een druk op de knop verduistert het glas en verandert het in enorme videomuren met daarop informatie over de laatste producten en nieuwe aanbiedingen. Omdat de ruit communiceert met je smartphone, toont het alleen de voor jou relevante producten. Ondertussen krijg je op je smartphone een aanbieding voor een gratis kop koffie, want je hebt immers gisteren nog voor meer dan 10 euro uit de webshop besteld.

Eenmaal binnen bepalen videowalls opnieuw het beeld. Maar deze keer zijn ze interactief. Producten staan uitgestald op digitale vitrinekasten. Pak je een product op, dan detecteert een sensor dit en laat automatisch een video over het betreffende product afspelen. Niet alleen handig voor jezelf, maar ook voor de winkelier. Hij weet precies welk product hoe vaak is opgepakt en hoe lang je bij welk product hebt gestaan. Op een ander, interactief scherm vind je een enorme hoeveelheid extra productinformatie, zoals prijs, specificaties, specifieke eigenschappen en wasvoorschriften.

Grondige test

Bij enkel platte informatie blijft het niet. Zo kun je op de afdeling voor sportschoenen je gewenste schoen plaatsen op een sensor, die vervolgens een aantal loopoefeningen projecteert op een speciale zone van de winkel waarin je de schoenen eens goed aan de tand kunt voelen. Een video vertelt op welke punten je tijdens die oefeningen extra moet letten om de specifieke voordelen van die schoen te ervaren.

Bij de make-up-afdeling kun je in een interactieve spiegel direct het effect van die lippenstift of foundation op jouw huid zien, zonder dat je de make-up daadwerkelijk hoeft op te doen. En bij de interieurafdeling kun artikelen direct projecteren in een 360-graden 3D-omgeving van je eigen woonkamer, die je daags ervoor met een simpele panoramafoto hebt laten genereren. In de pashokjes van de kledingafdeling kun je met een druk op de interactieve spiegel een ‘selfie’ schieten, versturen en het waardeoordeel overlaten aan die goede vriendin. De in de winkel uitverkochte blauwe variant van dat jurkje bestel je via diezelfde spiegel direct online.

Persoonlijk advies

Op basis van informatie – denk hierbij aan je schoenmaat, lengte, gewicht, sportniveau en ervaring met eerdere modellen – die je zelf aan de fabrikant beschikbaar hebt gesteld, krijg je een gericht advies: past de schoen wel bij jou, of kun je toch beter een met iets meer demping nemen? Een medewerker pakt alvast twee paar die beter bij jouw behoeften aansluiten, zodat je ook die direct kunt testen. Op de tablets die ze bij zich dragen, laten ze precies zien wat de verschillen zijn.

Shop-in-shops

Overal in het warenhuis zijn kleine, specialistische shop-in-shops te vinden. Sommige van nog geen 6 vierkante meter. Ze representeren een webshop van een specifiek merk, of een minifiliaal van een keten met doorgaans grotere winkels. Er staan een beperkt aantal producten uitgestald die je kunt proeven, passen of bekijken.

Interactieve informatieschermen vertellen je niet alleen meer over het product, maar laten je de producten ook direct personaliseren en bestellen. Zo kun je in die shop-in-shop van dat bekende mueslimerk je eigen mix samenstellen, waarbij je op het scherm real-time de voedingswaarden in de gaten houdt. In de meeste shop-in-shops kun je ook meedoen aan quizjes en prijsvragen en direct gratis producten winnen die dezelfde avond nog thuisbezorgd worden, uiteraard op voorwaarde dat je een mailadres achterlaat.

Heb je vragen of wil je nog meer informatie? Dan kun je direct videochatten met een specialiste medewerker bij een groter filiaal. Zo hoeft er geen personeel van die specifieke shop-in-shop op de vloer aanwezig te zijn en hoef je de minder kundige algemene winkelmedewerkers niet lastig te vallen met moeilijke vragen.

Afrekenen

Eenmaal bij de kassa betaal je simpelweg door langs een poortje te lopen. Ieder product is immers voorzien van een RFID-chip die praat met de NFC-ontvanger van je smartphone. Een groen lampje vertelt dat de betaling is geslaagd en je het pand kunt verlaten zonder bewaking op de hielen. De aankopen worden direct geregistreerd op je persoonlijke accounts bij de diverse fabrikanten, zodat zij een scherp beeld behouden van jouw voorkeuren. Als je dat wilt tenminste, want uiteraard is anonimiteit ook in 2025 nog een groot goed.

Ongeloofwaardige science fiction? Helemaal niet. Sterker nog, momenteel experimenteren diverse fabrikanten al met een deel van de in dit blog genoemde concepten. In Den Haag kun je die concepten al ervaren, in de Store of the Future. Dit ‘shopping lab’ toont nieuwe retailconcepten en laat fabrikanten hun ideeën toetsen aan het grote publiek. Store of the Future is nog tot zeker juni 2016 open.

Deze blogpost is geschreven door Mark Raben, EMEA Chief Technology Architect bij SAP Nederland.

[Afbeelding: © pressmaster – Fotolia.com]

Share this post