Zoom stort zich vanaf nu vooral op AI en niet alleen op videobellen. Dat is zo’n beetje de boodschap achter de nieuwe naamgeving van het bedrijf. Het blijft Zoom heten, maar in plaats van Zoom Video Communications wordt het nu Zoom Communications. Klinkt suf, gewoon een woord uit je naam halen, maar het betekent toch wel iets meer voor de veelgebruikte videosoftware.
Zoom noemt zichzelf nu een ‘AI-first werkplatform voor menselijke verbinding’ en dat doet het door ‘moderne, hybride werkoplossingen te bieden’. In een blog ‘herintroduceert’ het zichzelf. Zoom-CEO Eric Yuan schrijft: “Onze AI-assistent, Zoom AI Companion, is de hartslag van onze evolutie naar een AI-first bedrijf en is van cruciaal belang om onze klanten te helpen nieuwe mogelijkheden te ontdekken voor een hogere productiviteit.”
“Wat betekent het om AI-first te zijn? Voor ons is dat een gefedereerde benadering van het ontwikkelen van AI-gerichte tools en producten die je in staat stellen gelukkiger, slimmer en sneller te werken. AI Companion, verweven in Zoom Workplace, zorgt ervoor dat we ons kunnen concentreren op belangrijker werk en minimaliseert tijd die wordt verspild aan minder zinvolle taken. Door vergadertaken samen te vatten, e-mailreacties op te stellen en je voor te bereiden op vergaderingen, is AI Companion je digitale assistent die je totale werklast vermindert.“
Zoom is ooit begonnen in 2011 met als doel om het beste videoconferentie-platform te worden. Makkelijk te gebruiken, goede videokwaliteit en brede ondersteuning waarbij mensen met een klik konden videomeeten. Dat is goed gelukt. In 2015 had het bedrijf al 100 medewerkers. Hoewel het daar zelf niet echt naar verwijst, was het de coronaperiode rond 2020 die pas echt zorgde voor een gigantische toename in het aantal Zoom-gebruikers, mede omdat ze toch iets moesten om met hun familie, vrienden en collega’s te videomeeten.
Hoewel Zoom het mooi verpakt, lijkt het een wat vreemde keuze. Zoom is inherent aan videobellen en werd vooral dankzij de coronaperiode een groot succes. Het heeft dus ergens wel een soort geschiedenis om rekening mee te houden. Ook is het de vraag wat het verder van plan is met AI, wil het iets buiten de videoconferentiewereld gaan doen? Tegelijkertijd heeft het zoveel succes op videogebied en biedt het al wat andere tools, waardoor het waarschijnlijk graag wat meer concurreert op andere werkvlakken met zijn grote concurrenten. En ja, die grote concurrenten, zoals Microsoft, hebben wel weer veel verkeer weggesnoept van Zoom, zeker toen mensen weer naar kantoor gingen en er weer meer van ‘office eigen’ software gebruik moest worden gemaakt.
Zoom heeft al diverse oplossingen die verder gaan dan Zooms videotool, zoals een chatdienst en zelfs allerlei andere productiviteitsapp. En, net als we bijvoorbeeld zien bij Hubspot en andere ‘office’-softwarebedrijven, kijken die nu eenmaal allemaal meer naar AI. Zoom heeft zich al vaker uitgesproken dat meer te willen doen (en ook al deels te doen), maar nu wil het dus ook dat mensen Zoom meer gaan kennen als een AI-bedrijf. Als AI blijft groeien en groeien, dan zullen bedrijven die erg in het videoconferentiegebied blijven hangen misschien snel als ouderwets worden gezien. Waarom Zoom ervoor kiest is dus wel duidelijk, maar het is de vraag in hoeverre het echt dat imago van videotool kan ontstijgen. Dat is iets wat alleen de tijd kan leren.
In ieder geval heeft Zoom er alle vertrouwen in dat je straks zelfs minder kunt gaan werken door zijn inspanningen: “We geloven dat deze mogelijkheden zich na verloop van tijd zullen vertalen in een volledig aanpasbare digitale tweeling die is uitgerust met jouw institutionele kennis, waardoor je een hele dag werk kunt vrijmaken en slechts vier dagen per week kunt werken.”