Apple Music heeft van alle muziekstreamingdiensten de meeste opties voor audio. Je kunt lossless luisteren, maar ook spatial. Die laatste categorie zou Apple duidelijk wat groter willen maken: het biedt artiesten zelfs meer geld als ze hun muziek ook spatial beschikbaar maken. Een extra vergoeding, die ze ook krijgen als hetzelfde nummer niet-spatial wordt beluisterd: zolang de ruimtelijke versie beschikbaar is, biedt Apple dus wat extra geld.
Dat extra geld is niet weinig, al moet je uiteraard in ogenschouw houden dat een artiest per afgespeeld nummer sowieso niet heel veel verdiend: het is een percentage op een vrij laag bedrag per play, maar tegelijkertijd kan het wel flink oplopen als je bijvoorbeeld The Weeknd heet, of Mariah Carey tijdens kersttijd. Apple biedt namelijk een extraatje van 10 procent aan artiesten wiens muziek ook op ruimtelijke wijze kan worden beluisterd.
Music Business Worldwide schrijft dat dit nieuw beleid is dat deze maand van start gaat. Spatial audio is belangrijk voor Apple, mede omdat de grote concurrent Spotify ernstig achterblijft als het om audiovormen en -kwaliteit gaat. De Scandinavische muziekstreamingdienst belooft nu al jaren dat het met een soort hi-fi/lossless-achtige optie komt, maar dit is nog altijd niet gebeurd. Voor sommige mensen is het zelfs een reden om naar Apple Music over te stappen, en dat ziet Apple ook. Reden dus om artiesten beter aan zich te binden met dit extraatje.
De reden dat ruimtelijke audio populairder wordt komt onder andere omdat steeds meer hoofdtelefoons, smartphones, tablets en in-ears het ondersteunen. Je hebt er dus ook echt wat aan, mits je uiteraard van het geluid houdt, want spatial audio is niet voor iedereen. Sommige mensen luisteren nu eenmaal liever wat ‘plattere’ muziek. Apple heeft er uiteraard voor gezorgd dat zijn eigen producten sowieso de ruimtelijke audiovorm ondersteunen: Macs, AirPods, iPhones en zelfs Apple TV en Homepod ondersteunen het.
Sinds ruimtelijke audio in 2021 werd gelanceerd zou er een groei zijn van 5000 procent in nummers die ook spatial worden aangeboden. Hoeveel nummers dat echter zijn is onbekend. Het is in ieder geval duidelijk dat daar nog veel ruimte voor groei inzitL anders zou Apple immers niet voor zo’n extra gaan. Ruimtelijke audio klinkt misschien ingewikkeld om te maken, maar zelfs met in-ear microfoons kan het al gemaakt worden. Er zijn ook achteraf ruimtelijke effecten toe te voegen met software. Het is in ieder geval de moeite waard voor artiesten om daar eens naar te kijken: het levert vrij direct extra geld op. Op Apple Music tenminste, want we verwachten zoiets niet snel bij Spotify.