02.09.2011
Gaming

Inversion krijgt het heen en weer [preview]

By: Patrick Smeets

BlogGaming

Ik kreeg een beetje Dèja Vu bij de presentatie van Inversion. Vorig jaar op Gamescom was ik namelijk al naar binnen geslopen bij een presentatie en ik zou zweren dat het ongeveer dezelfde was als die ik dit jaar kreeg. Maar dat kan toch niet? Maar waarom wist ik dan al alles dat de vriendelijke mevrouw me probeerde te vertellen over deze shooter in de derde persoon waar het manipuleren van zwaartekracht als wapen kon worden ingezet? Was er dan niets veranderd in dat jaar? Ik heb die andere presntatie toch niet verzonnen? Nee, het blijkt dat het idee van Inversion (Gears of War met variabele zwaartekracht en vernietigbare omgevingen) weinig veranderd is, alleen dat de uitvoering tijd heeft gekost om goed te krijgen.

inversion-krijgt-het-heen-en-weer-previe.jpg
inversion-krijgt-het-heen-en-weer-previe.jpg

Dat de game een shooter is heb je in de eerste tien minuten wel door, maar het zijn de Gravlinks die de twee hoofdkarakters dragen die het grote verschil maken. Zij (en een aantal vijanden) hebben met die zwaartekrachtrugzakken de mogelijkheid om de zwaartekracht van objecten aan te kunnen passen, zodat je vijanden achter hun dekking uit kunt gooien, de dekking zelf kunt laten zweven, een bovenliggend object zo zwaar kunt maken dat het bovenop de vijanden valt, en ga zo maar door. Doordat de meeste (helaas niet alle) objecten ook nog kapot kunnen gaan kun je zo dus ook platforms en (als het spel het wil) hele gebouwen kunt laten instorten.

Screen Shot 2011-09-01 at 19.26.51

Maar vijanden hebben dat dus ook, dus die kunnen hetzelfdde proberen en zelfs ook lokaal de waartekracht een andere kant op laten gaan, zodat ze op de zijkant van van een flatgebouw kunnen lopen en je van daaruit kunnen bestoken. Het maakt het concept ‘dekking’ iets ingewikkelder dan je gewend bent in andere games van dit type, want de kogels kunnen dus letterlijk uit elke hoek komen. Ook het gooien van een granaat, normaal een simpele actie, wordt nu een wiskunde-oefening waarbij je zeer dankbaar zult zijn voor de indicator, want anders zou je een soort Sheldon Cooper moeten zijn om te kunnen voorspellen waar een gegooide granaat terecht zou komen.

De game maakt als shooter een solide indruk, al is het grafisch geen hoogvlieger, maar bij navraag bleek een diepere laag te ontbreken. Het was wel ietwat teleurstellend om te horen van de ontwikkelaars dat deze trucs met de zwaartekracht alleen gebruikt worden om de gevechten interessant te maken, het wordt verder helemaal niet gebruikt om je met de omgeving te laten spelen of om interessante puzzels mogelijk te maken. Het is een gimmick om het schieten interessanter te maken en niets meer. Jammer, terwijl het concept zich er juist zo goed voor lijkt te lenen. Het zou zomaar een gemiste kans in de orde van Red Faction: Armageddon kunnen worden en dat is gewoon zonde, zeker omdat ontwikkelaars Saber Interactive al een tijdje aan de gang zijn met de titel.

Screen Shot 2011-09-01 at 19.26.33

De ontwikkelaars gaven wel aan dat er in de multiplayer extra veel gebruik gemaakt gaat worden van de zwaartekracht, dus als het idee je wat lijkt kun je nog wel even vooruit met de titel. Natuurlijk kun je het verhaal ook met zijn tweeën spelen in de (drop in/drop out) co-op modus. Het zal het verhaal (voor zover aanwezig) niet beïnvloeden, maar het zal ongetwijfeld een aantal interessante gesprekken opleveren tussen co-op partners die elkaar online proberen te waarschuwen (“kijk uit, boven je!” “Boven waar?” “Voor mij boven!” “Maar jij staat links tegen een muur!” etc. etc.) Nogmaals, Inversion lijkt niks verkeerd te doen, het enige dat de titel op dit moment een beetje tegen lijkt te houden is een gebrek aan ambitie. Maar ja, als de sky ook al niet meer de limit is, waar kun je dan nog heen? We zullen het begin volgend jaar zien.

Release: 10 februari 2012
Prognose: nog niet ondersteboven van

Share this post