04.11.2008
Search

Microsoft Tools Empowering Search Marketers

By: Eduard Blacquière

BlogSearch
microsoft-tools-empowering-search-market.jpg
microsoft-tools-empowering-search-market.jpg

Zoals eerder aangekondigd, is DutchCowboys vandaag aanwezig op de Search marketing Expo (SMX) conferentie in Londen. De eerste keynote presentatie was van Microsoft over welke tools zij bieden voor zoekmachine marketeers.

Microsoft adCenter Tools
ZhaoHui Tang, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de Microsoft adCenter tools, startte de keynote. Deze tools zijn onderdeel van het advertentiesysteem voor Microsoft’s zoekmachine Live Search. Volgens Microsoft bestaat de toekomst van keyword technologie uit een combinatie van data, intelligentie, transparantie en een open platform.

Software as a service
Vervolgens laat hij een nieuwe tool van Microsoft adCenter zien, gekoppeld aan Excel. Dit past in de strategie van: “Software as a Service”. Deze tool koppelt de webservice tools van adCenter aan Microsoft Excel. Met enkele kliks genereer je hiermee een volledige zoekwoordenlijst.

Je kunt van de zoekwoorden diverse data ophalen, zoals het gemiddelde zoekvolume van de afgelopen maanden (tot 24 maanden terug), maar ook een voorspelling voor de komende 3 maanden.

Demografische informatie
Microsoft adCenter biedt als enige zoekmachine diverse tools die ook demografische gegevens weergeeft. Zo kun je zoekwoorden selecteren en demografische gegevens per zoekwoord inzien. Ook kun je per tijdseenheid zoekwoorden inzien op demografische gegevens.

Daarnaast biedt de Excel oplossing ook een “Monetization” optie, waarbij je per zoekwoord inzicht krijgt in de prijs per klik, CTR en posities. Ook hier kun je op verschillende manieren filteren, zodat je per positie de CPC en CTR te zien krijgt.

adCenter labs
Microsoft biedt in adCenter labs diverse nieuwe technologieën en tools aan die Microsoft in de toekomst wil uitrollen. ZhaoHui Tang laat bijvoorbeeld een tool zien waarmee je de relatie tussen zoekwoorden kunt inzien. Ook laat hij bestaande tools zien zoals funnel analyse van zoekopdrachten en classificatie tool die bepaald of een zoekwoord of website informatief of transactiegericht is.

Onderscheidende tools
Al met al denk ik dat de tools van Microsoft zeer onderscheidend zijn. Zowel Google als Yahoo bieden geen tools aan die in de buurt komen van de informatie die Microsoft geeft over zoekgedrag.

Alleen daarom wens ik Microsoft al een groter aandeel in de zoekmarkt toe, al bieden de Microsoft tools uiteraard ook bruikbare informatie voor andere zoekmachines.

Microsoft Live Search Webmaster Center
Vervolgens ging Nathan Buggia, verantwoordelijk voor Microsoft Live Search Webmaster Center, in op de tools die Microsoft biedt voor webmasters.

Vorig jaar tijdens de SMX London 2007 heeft Microsoft, in navolging van Google, hun Live Search Webmaster Center gelanceerd. De omgeving biedt vergelijkbare tools die Google ook biedt in Google Webmaster Central.

Nathan laat live hun Webmaster Center zien voor MSN.com. Hij start met de tab “Crawl issues”, waar je inzicht krijgt in problemen die de Live Search zoekmachine met je website heeft (van de bijna 1 miljard pagina’s van MSN.com geven er ‘slechts’ 40.000 een 404 foutmelding).

Ook zaken als blokkades voor de Live Search zoekmachine, dynamische URL’s met veel parameters en ‘malware infected’ pagina’s worden inzichtelijk met LIve Search Webmaster Center. Het doel van Live Webmaster Center is dat de data ‘actionable’ is, in elke zoekmachine. Nathan noemt dat het “Outbound links report” je bijvoorbeeld toestaat om alle uitgaande links te bekijken die naar Malware websites toewijzen.

In het onderdeel “Keywords” voer je zoekwoorden in en Live Webmaster Center geeft je de pagina’s van je website terug die het beste terugkomen in de zoekresultaten van Live Search op dat keyword.

Page score: “our version of PageRank”
Verder noemt Nathan Buggia dat Microsoft ook een score per pagina geeft, genaamd “Page score”, die hij “our version of PageRank” noemde. Nathan sluit af door te noemen dat Live Webmaster Center ook laat zien of je pagina geblokt is door zoekmachines. Er wordt niet direct aangegeven wat er mis is met je website. Dat vind ik een gemiste kans, omdat je nu zelf moet uitzoeken waarom je een ‘penalty’ hebt gekregen.

Search Strategie Microsoft
De strategie van Microsoft die centraal staat bij ontwikkeling van Live Search en hun Webmaster Center tools rust op 3 pilaren: relevantie, gebruikers(intentie) en business model.

1. Relevantie
Niet verassend staat ook bij Microsoft Live Search de relevantie centraal

2. Gebruikers(intentie)
Daarnaast staat ook de gebruikersintentie centraal. Wat willen de gebruikers? Wat zoeken zij? De intentie van de gebruikers segmenteert Microsoft in 6 soorten zoekers, variërend van sterk gerichte zoekers t/m ontdekkende zoekers.

– Targeted
– Exploratory to targeted
– Exploratory to multi-targeted
– Pure exploratory
– Targeted to explorarory
– Expected discovery

3. Business model
Op dit moment is het afrekenmodel van zoekmachinemarketing gebaseerd op betalen per klik (CPC), maar Microsoft kijkt ook naar Cost per Action (CPA) wat o.a. blijkt uit hun Cash Back initiatief.

Data centraal
ZhaoHui voegt toe dat Microsoft de one-stop-shop wil worden voor advertising online. Om dat doel te bereiken, heeft Microsoft zoveel mogelijk data nodig om de juiste informatie te bieden aan adverteerders.

De tools die Microsoft aanbiedt, laten zeker zien dat het bedrijf veel bezig is met data en deze informatie ook deelt met adverteerders. ZhaoHui Tang noemt ook API’s als belangrijk element in het verzamelen van data om tot intelligente informatie te komen.

SEA & SEO tip:
De tip van Microsoft voor zoekmachine adverteren (paid search) is dan ook om in de data te duiken. Gebruik diverse tools en analyseer de data die dit oplevert.

De SEO of Organic search tip van Microsoft is: focus op wat jouw doelgroep graag wil hebben. “Bouw goede content en wij vinden het wel”, aldus Nathan Buggia. De enige metric die telt is alles wat bijdraagt aan het succes voor jouw business.

Share this post