05.11.2008
Search

The Global Search Universe

By: Eduard Blacquière

BlogSearch
the-global-search-universe.jpg
the-global-search-universe.jpg

Na de keynote presentatie van Microsoft op SMX Londen, waarin ze hun tools voor webmasters (focus op zoekmachine optimalisatie, SEO) en adverteerders (focus op zoekmachine adverteren, SEA), startte Andy Atkins-Kruger (managing director van WebCertain) de sessie “The Global Search Universe”.

Grote potentie
De kern van zijn verhaal was dat de potentie enorm is, met name buiten de VS. Zo zijn er 140 miljoen meer Europeanen en 2,5 keer meer Aziaten online dan in de VS. In het Midden-Oosten en Afrika groeit de internetpopulatie met met meer dan 1000%(!).

De populairste (internet)landen
Andy Atkins-Kruger vervolgt met enkele leuke en interessante cijfers. Zo zijn de meest voorkomende talen op internet alsvolgt:

Engels, Chiness, Spaans, Japans, Frans en Duits. Binnen de top 10 valt bijvoorbeeld ook Arabisch, een taal waar je niet snel aan denkt als een van de meest populaire talen op internet.

Als we vervolgens kijken naar de meest populaire landen gemeten aan aantal unieke bezoekers per land, krijgen we de volgende lijst:

Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Rusland, Spanje en Nederland. Opvallend in dit rijtje zijn landen als Rusland en Nederland (jawel! :)).

Het zoekmachine landschap
Andy Atkins-Kruger merkt vervolgens op dat Google’s omzet vanuit de VS het laatste jaar redelijk vlak blijft. De groei ligt voor Google dus ook met name buiten de VS.

Andy laat vervolgens een leuke slide zien met diverse personages op een wereldbol die het huidige zoekmachine-landschap weergeven. Google is -wereldwijd gezien – uiteraard dominant, maar Baidu komt dicht in de buurt en ook regionale zoekmachines winnen het van Google.

Interessant detail is bijvoorbeeld dat Baidu de gesponsorde zoekresultaten integreert in de natuurlijke zoekresultaten. Het kan dus zijn dat het eerste natuurlijke zoekresultaat pas op pagina 2 staat.

Internationale zoekmachinemarketing
Andy Atkins-Kruger sloot af met naar zijn mening 3 zaken die je op orde moet hebben om internationaal met zoekmachinemarketing bezig te zijn, te weten:

1) Een mondiale PR strategie,
2) Zoekmachine adverteren (SEA)
3) Meertalige SEO

Wat zegt de data? Hitwise geeft antwoord
Vervolgens betrad Robin Goad het podium, director of research bij “internet measurement company” Hitwise in de UK. De data van Hitwise wordt verzameld via ISP’s (internet providers), waarbij ze een sample van vele miljoenen gebruikers hebben.

Ook hier wijst de harde data van Hitwise uit dat Google in West-Europa veruit de meest dominante zoekmachine is. Hij noemt terecht dat bijvorbeeld Microsoft met hun email en chat diensten op andere gebieden dan zoeken weer dominant zijn.

Hoe belangrijk zijn zoekmachines?
Robin Goad liet ook “upstream traffic” zien: welk percentage van het bezoek aan een website komt van een (categorie van een) website?

Een gemiddelde website haalt tussen de 25% en 35% van het bezoek uit zoekmachines. Leuke verschillen zijn dat websites in de UK meer afhankelijk zijn van zoekmachine dan in de VS. De reden hiervoor is onder andere de grotere adoptie van sociale netwerken in de VS.

Navigatie zoekopdrachten & de Long tail
Robin Goad noemt ook de trend dat er meer navigatie zoekopdrachten plaatsvinden. In de laatste 4 jaar is het aantal navigatie zoekopdrachten van de top 2000 zoekopdrachten in de UK gegroeid naar 88%.

Hij noemt de trend dat er met name veel merkgerelateerde zoekopdrachten terrein winnen. Aan de andere kant worden er steeds minder generieke zoekopdrachten uitgevoerd. De reden hiervoor is dat mensen steeds specifieker leren zoeken.

Kortom, zoekers gaan steeds meer de “Long tail” in, waarbij zoekers steeds specifieker gaan zoeken. Met zoekt dus niet meer naar ‘goedkope vluchten’, maar naar ‘goedkope vluchten Londen’.

De top zoekwoorden
Kijkend naar de top merkgerelateerde zoekopdrachten, zijn de meest populaire zoekopdrachten de namen van sociale netwerken. Interessant is dat in de VS ‘myspace’ de populairste zoekterm is, terwijl ‘facebook’ dit in de UK is.

Hitwise heeft bijvoorbeeld ook de top 20 zoekopdrachten voor zoekmachine adverteren (SEA) onderzocht door alle klikken op de natuurlijke zoekresultaten eruit te filteren. Zowel in UK, VS als Australië is ‘ebay’ de populairste zoekopdracht voor de gesponsorde zoekresultaten.

Verder valt op dat veel bedrijven die online verkopen in de lijst van top zoekwoorden voor de gesponsorde zoekresultaten voorkomen. De gesponsorde zoekresultaten werken dus met name goed voor transactiegerelateerde zoekopdrachten.

Verschillend zoekgedrag per land
Ook noemt Robin Goad de trend in zoekopdrachten rondom de kredietcrisis. De laatste maanden is het zoekvolume naar deze termen exponentieel gestegen. Interessant is dat mensen ook meer zoeken naar kortingen e.d.

Een leuke verschil tussen de VS en UK is dat in de VS het zoekvolume naar online kleding winkels afneemt, terwijl dit in de UK andersom is. Dit geldt ook voor de bredere groep websites van online retail websites.

De populairste zoekmachines in de UK
Leuk detail is dat, volgens de data van Hitwise, de verticale zoekmachine Google Afbeeldingen groter is in de UK dan zoekmachines Yahoo en Live Search.

Van alle internetbezoeken aan websites in de UK gaat 2,5% naar video websites, waarvan YouTube het meeste bezoek ontvangt. Interessant detail is dat die zoekopdrachten meestal niet het woord ‘video’ bevatten. Robin Goad concludeert hieruit dat men meer gebruik maakt van Universal/Blended search om bij video websites te komen.

Conclusie: elk land is verschillend
Al met al een zeer interessante sessie met goede en interessante cijfers en feiten over het gebruik van zoekmachines in verschillende landen.

Wat ik met name hieruit concludeer, is dat elk land verschillend is. Dat betekent dus dat elk land zijn eigen aanpak en optimalisatie vereist.

Behandel bijvoorbeeld Engelsen niet als Amerikanen en Duitsers niet als Oostenrijkers. Als je daarop let, heb je het halve werk al gedaan met internationale zoekmachinemarketing.

Share this post