29 maart al verscheen er op Bloombergs Business Week een artikel waarin werd gespeculeerd over de mogelijke aanval van Facebook op Google (als grootste) en andere searchengines. Het gerucht gaat dat Facebook een team van zo’n 20 ontwikkelaars aan het werk heeft gezet om deze ‘battle’ aan te gaan.
Waarom Facebook Search?
De zoekfunctionaliteit van Facebook waaraan gewerkt zou worden, zal de huidige zoekfunctie binnen Facebook vervangen en een combinatie gaan maken tussen de sociale zoekresultaten en webresultaten om zo tot betere aanbevelingen te komen. Facebook is namelijk in staat om de sociale input van een grote groep gebruikers te integreren. Denk daarbij niet alleen aan ‘likes’, ‘check ins’, interesses maar ook aan een textuele analyse die ze kunnen loslaten op geplaatste status updates.
Een juiste combinatie van de Facebook’s ‘social graph’ data en reguliere webresultaten zouden wel eens een serieuze bedreiging kunnen vormen voor Google.
Relevantie is ‘key’
Facebook heeft de mogelijkheid om op een meer nauwkeurige manier je zoekresultaten te selecteren en te ordenen dan Google.
Stel je het volgende voor, jouw vrienden verkiezen een kleine authentieke tapas bar (laten we hem ‘Viva Espana’ noemen) boven een aantal andere Spaanse restaurants in Amsterdam. Echter, jij hebt nog nooit van Viva Espana gehoord.
Op zoek naar een Spaans tapas restaurant in de hoofdstad via Google levert je een aantal hits op van grotere (keten)restaurants, niet het hele kleine authentieke Viva Espana.
Als je deze zoekvraag uit zou zetten bij Facebook Search, zou het feit dat je vrienden Viva Espana ‘liken’ op Facebook resulteren in een hoge aanbeveling voor dit kleine Spaanse restaurant. Nog steeds niet nummer één waarschijnlijk maar Facebook kan je wel voorzien in relevantere en waardevollere informatie.
Google Plus
Google kan uiteraard hetzelfde doen met de gegevens die ze kunnen halen uit hun eigen sociale netwerk Google+ en zal dit ook niet nalaten. Maar omdat Google+ nog verre is verwijderd van het aantal gebruikers wat Facebook al aan zich heeft weten te binden, is de relevantie van de data van Google+ vele malen minder.
Daarnaast heeft Facebook uiteraard nog een voorsprong op Google. De gebruiker is hier al aanwezig en niet voor even, maar zeker voor enkele minuten tot enkele uren per dag.
Op het moment dat Facebook de gebruikersinterface van de zoekmachine goed voor elkaar heeft en dit weet te combineren met het op de juiste manier presenteren van de informatie, zou Facebook deze slag om search wel eens kunnen gaan winnen.