In 2012 startte de DDMA Commissie Search de ‘Search Vraagbaak‘. Via de vraagbaak kan een ieder een vraag indienen over het vak en het juridische speelveld waar het vak zich in bevindt. Geen overbodige luxe is wel gebleken.
De commissie ontvangt wekelijks vragen, van zowel leden als niet-leden van de DDMA. Omdat de vragen en antwoorden voor iedereen relevant kunnen zijn zetten we vanaf nu periodiek wat antwoorden op een rij. Heb je ook een vraag? Stel deze dan hier.
De cookiewetgeving is inmiddels al weer een tijd van kracht. Toch blijkt de wet nog steeds veel vragen op te roepen. Bijvoorbeeld over de impact van de wet op remarketing campagnes in Google AdWords. Ook waren we verrast over een binnengekomen vraag over Bing. Ja, er zijn ook nog andere zoekmachines dan Google. Bing is vooral voor internationaal georiënteerde bedrijven een nuttige toevoeging. Lees er meer over in dit artikel.
Is het interessant om te adverteren in Bing?
Beantwoord door: Jeffrey Bleijendaal – Manager Search & Display bij Ematters
In Nederland heeft Bing een enorm laag marktaandeel en is Google verreweg de belangrijkste zoekmachine van Nederland. Dit neemt niet weg dat Bing niet gebruikt wordt en gezien het eerder genoemde, is de concurrentie op een zoekmachine als Bing minder hoog. Dit betekent dat de volumes lager zijn, maar dat de klikkosten ook minder hoog zijn dan op Google. Bing (en Yahoo!) zijn dus absoluut zoekmachines waarnaar gekeken kan worden wanneer er gezocht wordt naar meer relevant websiteverkeer. Het zoekvolume en het bijbehorende aantal potentiële bezoekers bij Bing Search mag dan laag zijn, maar het display advertising netwerk van Bing/Microsoft is van aanzienlijke omvang. Wanneer display advertising ingezet wordt, loont het zeker de moeite om dat netwerk ook mee te nemen.
In andere landen is het marktaandeel van Bing (of Yahoo!, Baidu of andere zoekmachines) hoger. Wanneer u dus ook internationaal actief bent, is het zeker interessant om het marktaandeel van de andere zoekmachines in uw voordeel te gebruiken.
Wat betekent de nieuwe cookie regelgeving concreet voor mijn Google AdWords re-marketing campagne in NL? En in Duitsland, of de UK, of de VS?
Beantwoord door: Jeroen Beelen – Manager Online Marketing bij Het Nederlandse Rode Kruis
Een onderwerp waar de afgelopen maanden veel over geschreven is, is de cookiewetgeving.
Juni 2012 is de nieuwe cookiewetgeving in werking getreden. Hierdoor is er het een en ander veranderd, indien uw website gebruik maakt van cookies. En dit is het geval als u gebruik maakt van bijvoorbeeld Google Analytics of Google Remarketing.
Volgens de huidige wetgeving moet u websitebezoekers informeren, toestemming vragen voor het opslaan van cookies (opt-in) en deze informatie ook opslaan. Dit betekent dat een bezoeker toestemming moet geven om cookies op het device (PC, tablet, maar ook mobiel) te mogen opslaan.
De cookies die geplaatst worden door Google Analytics zijn 1st party cookies en vallen onder de wet. De cookies die geplaatst worden voor Google AdWords Remarketing zijn 3rd party cookies en vallen ook onder deze wet.
In Februari 2013 heeft Minister Kamp, op voorzet van de Tweede Kamer, een wetswijziging aangekondigd die de cookiewetgeving versoepeld. De Kamer is voor een uitzondering van cookies die weinig invloed hebben op de privacy, zoals bijvoorbeeld first party analytics. Ook zal de Minister bij deze wijziging uitleggen hoe ‘expliciet’ de toestemming voor cookies nou moet zijn. Moet iemand een hokje aanvinken, of kan doorsurfen (na voldoende informatie gegeven te hebben) ook worden gezien als instemmen? De concrete uitwerking hiervan is er echter nog niet. En is het onduidelijk of de versoepeling voor 1st party cookies of ook voor 3rd party cookies geldt. Dus tot die tijd zal je volgens de letter van de wet nog gewoon toestemming moeten vragen.
In Nederland is de huidige cookiewetgeving strakker dan in de andere EU-landen, waar ’toestemming’ gegeven kan worden via de beveiligingsinstellingen van de browser of door een handeling als doorsurfen op de pagina. Dit betekent dat een website een gebruiker moet informeren over het gebruik van cookies en dat een gebruiker zelf kan bepalen om de website met cookies te gebruiken of de instellingen aan te passen. Het belangrijke aspect is dat de gebruiker zelf de verantwoordelijkheid heeft.
In Amerika is er geen dergelijke wetgeving, hoewel Amerikaanse bedrijven die handel drijven in Europa wel gehouden zijn aan de Europese wetgeving.
Ook Google heeft laten zien dat de cookiewetgeving een actueel onderwerp is. Vanaf begin april worden bij zoekopdrachten in Europa een bericht geplaatst over het akkoord gaan met de cookies als je gebruik maakt van Google diensten (impliciete toestemming).
De DDMA informeert haar leden over de naleving en invulling van de cookiewet. Kijk voor de laatste ontwikkelingen rondom de cookiewet op http://ddma.nl/blog/privacy/.
De DDMA Commissie Search richt zich op het promoten van het vakgebied zoekmachinemarketing in Nederland door kennisdeling (o.a. wet- en regelgeving), educatie en het vak een podium te bieden.